V šesti stanicích metra začala fungovat wifi. Prahu to stálo 10 miliónů
Šest stanic pražského metra pokryla bezplatná bezdrátová síť wifi. Zřídil jí tam dopravní podnik. Součástí projektu za 10 milionů korun je taky informační bezpečnostní systém. Ten cestující informuje třeba o výlukách nebo uzavřených výstupech z metra.
Ve stanici metra Florenc už funguje bezdrátová síť Wi-fi, kterou tu zařídil dopravní podnik. Síť se jmenuje Wifi Metro a vyžaduje přihlášení, telefon nabízí volbu „připojit“, „souhlas“ a už to funguje.
„Já si to radši zapnu na mobilu, je to pro mě jednoduší,“ popisuje cestující Tereza, která bude nejspíš používat dál mobilní internet, který má zaplacený.
Do stanice Florenc, kde nově funguje bezdrátová wifi síť, se vydal redaktor Filip Titlbach
Stejně se cestující mohou připojit i na dalších stanicích. „Wifi jsme spustili na Florenci, na výstupech B a C, na Hlavním nádraží, na stanici Pražského povstání, na Náměstí Republiky a na stanici Smíchovské nádraží,“ říká generální ředitel dopravního podniku Martin Gillar.
Celá síť by ale měla fungovat také jako informační bezpečnostní systém. „V momentě, kdy se něco děje, vypínáme připojení a řídíme cestujícího, tak jak nám velí bezpečnostní procedury,“ dodává Gillar.
To třeba znamená, že v případě mimořádné události bude cestujícím znemožněno volné prohlížení internetu a dopravní podnik je bude navigovat a informovat o tom, co se děje. „Může to být třeba informace o tom, že je zavřený nějaký výstup z metra,“ vysvětluje Gillar.
Substituce magistrátu
Nedávno se na pražský magistrát snesla kritika kvůli plánu zřídit wifi síť u petřínské lanovky za dva miliony korun. Pilotní projekt u několik stanic metra stojí deset milionů korun.
Na slavnostní spuštění na Florenci se přišel podívat také opoziční zastupitel Ondřej Profant z Pirátů. „Myslím, že by to šlo udělat levněji. Mobilní operátoři by to jistě pokryly na své náklady, protože tu mají své zákazníky,“ říká Profant.
Na spuštění se přišel podívat také náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD, který na kritiku opozice pro Radiožurnál zareagoval.
„Neměli zatím v plánu vylepšovat jednotlivé stanice, proto to zatím substituujeme. Samozřejmě výhledově stav, kdy to dopravní podnik nebude stát nic a bude to samofinancovatelné z jiných zdrojů, je ideální, ale do toho stavu se podle mě během dvou tří let ještě nedostaneme,“ uzavírá Dolínek.