Učitelé dějepisu získají od EU nové pomůcky pro výklad dějin 21. století
Je všeobecně známo, že mnozí učitelé končí výuku dějepisu druhou světovou válkou. Žáci a studenti se tak paradoxně dozvědí víc o Přemyslu Otakaru II. či bitvě na Bílé Hoře, než o kolektivizaci nebo roce 1968. K lepší výuce moderních dějin chce proto svým nejnovějším projektem ‚Dějepis v 21. století‘ přispět i Ústav pro studium totalitních režimů, který představil pomůcky pro výuku soudobých dějin.
Projekt Dějepis v 21. století je multimediální aplikace pro podporu výuky dějepisu, který získal podporu z fondů Evropské unie. Jeho výsledkem mají být čtyři multimediální výuková DVD pro základní a střední školy.
„Jejich tématem bude normalizace, 50. léta, přepisování dějin, protektorát a holocaust. Bude se jednat o pomůcku pro učitele, ve které najdou množství audiovizuálního materiálu. Tedy klipů z různých dobových filmů, fotek a artefaktů,“ říká spoluautor projektu Martin Valenta.
Výuková DVD budou vznikat postupně a učitelé z 25 škol zapojených do projektu je budou testovat rovnou v hodinách dějepisu.
„Na těchto DVD se budou podílet sami učitelé, nebude to tedy nějaká tvorba od stolu,“ uvádí Valenta.
Podle ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů Daniela Hermana ústav ve svých materiálech nevykládá moderní dějiny ideologicky ani dogmaticky:
„Když ty veliké dějiny ukazujeme na malých, konkrétních osudech, veliké dějiny a souvislosti dostávají plastický tvar, konkrétní kontury. To je velmi důležité k pochopení všech souvislostí.“
Zájem učitelů o zapojení do různých projektů Ústavu pro studium totalitních režimů je podle Hermana velký. Výuková DVD v rámci Projektu Dějepis v 21. století budou mít k dispozici školy po celé republice. Bude záležet na učitelích, jestli je využijí.