Strojvůdci na půl hodiny zastavili vlaky
Na 30 minut se po poledni ve stanicích zastavily některé vlaky. Protest strojvůdců mohl podle odhadů drah ovlivnit přibližně šest procent spojů. Přesná čísla budou známa odpoledne. Zastavením provozu strojvůdci protestovali proti chystané novele zákoníku práce. Podle ní by mohl zaměstnavatel uzavřít kolektivní smlouvu jen s nejsilnější odborovou organizací.
Dosud platí, že musí být dohoda všech organizací. V Českých drahách by nový zákoník znamenal to, že by vedení podniku uzavřelo kolektivní smlouvu jen s největším Odborovým sdružením železničářů.
Málo početná Federace strojvůdců, která ale mívá vyšší mzdové nároky, by zůstala stranou. Prezident federace Petr Čechák Radiožurnálu řekl, že nové opatření považují za protiústavní.
"Jiná cesta zatím není a ani ta jednání, která se uskutečnila na úrovni odborových svazů, žádné rozhodnutí nepřinesla, proto jsme přistoupili k této výstražné stávce, tak aby byla veřejnost seznámena s tím, že zde dochází k porušování ústavního práva," uvedl Čechák.
Federace strojvůdců, která stávku vyhlásila, sdružuje asi 6000 strojvůdců. Největší odborová centrála na dráze, OSŽ, která stávku naopak nepodporuje, má další tisícovku strojvůdců. Několik stovek strojvůdců není v odborech organizováno vůbec.
Vedení Českých drah se stávkou nesouhlasí. Přivítalo ale, že potrvá jen půl hodiny. Mluvčí podniku Aleš Ondrůj odhadl, že protest mohl ovlivnit přibližně šest procent spojů. Denně jich přitom České dráhy vypravují více než 6870. Jde tedy o zlomek provozovaných spojů a přepravených cestujících. ČD nepředpokládají ani další řetězení zpoždění po ukončení stávky. Dopad na cestující tak bude podle Ondrůje minimální.
Ministr dopravy Milan Šimonovský považuje protest za nezákonný. Podle něho by dráhy měly škody, které jim vzniknou, na strojvůdcích nárokovat. Stávka je navíc zbytečná, řekl Šimonovský. Podle něho totiž Senát s největší pravděpodobností kontroverzní paragraf neschválí a vrátí ho sněmovně k přepracování.
Premiér Jiří Paroubek z ČSSD míní, že na stávku mají pracující právo. "Pokud já vím, tak většinovým odborům to vyhovuje a jedné organizaci železničářů to nevyhovuje, tak bude stávka. To je legitimní nástroj boje pracujících za jejich práva," konstatoval Paroubek.
Podle předsedy OSŽ Jaromíra Duška se v úterý odbory shodly na tom, že by kontroverzní paragraf zákoníku práce měl být schválen. Teprve potom budou pracovat na jeho další změně tak, aby nebyl pro menší odborové organizace zcela nepřijatelný. Podle Federace strojvůdců je ale naprosto nesmyslné přijmout špatný zákon a teprve pak připravovat jeho novelu. Pokud takový paragraf parlament schválí, chtějí strojvůdci vyhlásit stávku časově neomezenou.