Stavba továrny Hyundai se může zpozdit, píše Mladá fronta Dnes
Ministr Jan Mládek žije v bytě advokáta, jehož stomiliónovou provizi od ČSOB šetří policie, zjistily Lidové noviny. Mladá fronta Dnes konstatuje, že stavba nové automobilky Hyundai v Nošovicích v Moravskoslezském kraji může nabrat zpoždění. Banky podle Hospodářských novin začnou soutěžit o dlužníky. Závěrečné testy z pravidel silničního provozu se budou od 1. července skládat pouze v elektronické podobě, všímá si Právo.
Ministr zemědělství Jan Mládek bydlí v bytě, který patří Miroslavu Janstovi - zjistily Lidové noviny. Janstovu advokátní kancelář teď prověřuje policie kvůli stomiliónové odměně od Československé obchodní banky s podezřením, že mohlo jít o černé peníze. Mládek připustil, že v Janstově bytě 3+kk v Praze 3 skutečně bydlí, a to od září roku 2004. Janstovi, kterého zná od roku 1989, platí nájemné 14 000 korun měsíčně.
Žádný konflikt zájmů Mládek ve svém bydlení nevidí. Argumentuje tím, že v září 2004 ještě nemohl vědět, že bude ministrem zemědělství. V té době byl ale poradcem tehdejšího premiéra Stanislava Grosse. Mládek, který se před šesti lety z pozice prvního náměstka ministra financí podílel na uvalení nucené správy na IPB a jejím následném prodeji ČSOB, teď tvrdí, že ani neexistuje souvislost mezi jeho někdejším působištěm a stomiliónovou zakázkou pro Janstovu kancelář od ČSOB. Tolik Lidové noviny.
Stavba nové automobilky Hyundai ve slezských Nošovicích se podle Mladé fronty Dnes může zpozdit. Souvisí to s korupčním skandálem, který propukl v Soulu a ochromil vedení jihokorejské firmy. Policie už tři manažery zatkla a deset dalších má zákaz cestovat. Původně měli šéfové jihokorejské automobilky přijet 17. května a spolu s českými politiky poklepat na základní kámen své nové továrny.
Jenže podle mluvčího automobilky Jakea Janga se jeví jako "nevyhnutelné", aby Hyundai a čeští politici slavnostní poklepání základního kamene odložili. Czechinvest, ministerstvo průmyslu i kancelář hejtmana Mladé frontě Dnes uvedly, že ceremoniál dál spolu se Soulem plánují na půli května a že sama investice není skandálem zpochybněna.
Mezi finančními ústavy se zřejmě brzy rozhoří další boj, který by měl zlevnit spotřebitelské úvěry i hypotéky - informují Hospodářské noviny. Jde o to, že banky budou lidem nabízet, aby své staré dluhy u konkurence splatily novou, výhodnější půjčkou. Jako první vytáhla do boje jedna z nejmenších tuzemských bank. Na splacení stávajících půjček nabízí spotřební úvěr až půl miliónu korun s faktickým úročením kolem třinácti procent, což je méně, než dnes mnoho dlužníků platí.
Ostatní ústavy zatím takový úvěr nenabízejí. Pouze tvrdí, že si jejich klienti mohou v rámci běžných úvěrů zažádat i o půjčku na splacení starých dluhů. Podle expertů ale další speciální nabídky brzy přijdou. V zahraničí je to běžná praxe. Pro dlužníka, který má například tři úvěry u různých společností, navíc bude možnost nahradit je jediným výhodnějším úvěrem lákavá i kvůli větší jednoduchosti, dodávají Hospodářské noviny.
Uchazeči o řidičský průkaz budou závěrečné testy z pravidel silničního provozu od 1. července skládat pouze v elektronické podobě. Všímá si toho deník Právo. Stanoví to vyhláška, kterou v současné době připravuje ministerstvo dopravy. Nedočerpá se tak zásoba papírových formulářů testů, kterých jsou v autoškolách velké zásoby. "Právníci mi sdělili, že není možné současně připouštět staré a nové testy, protože zkoušení by neměli rovné podmínky," uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.
Závěrečné testy se budou nově skládat v autoškole nebo na obecním úřadě za přítomnosti zkušebního komisaře. Žadatel od něj dostane PIN, který zadá do počítače a stroj mu vygeneruje 25 z tisíce možných otázek. Vyhodnocování bude automatické. Nové testy budou podle ministra dopravy Šimonovského ke zkoušeným přátelštější. "Nejsou to žádné hlavolamy a na každou otázku je pouze jedna správná odpověď," uvedl pro deník Právo ministr dopravy. Součástí zkoušek bude jako doposud i údržba vozidla a jízda za účasti zkušebního komisaře.
Tisíce lidí se začátkem zimy přelijí ze všech koutů republiky do krkonošských lyžařských středisek, aby s příchodem jara zase zamířili do nížin, nebo na úřady práce. Jak píše dnešní Právo, při troše štěstí lze v Krkonoších v zimní sezóně vydělat dost. Výjimkou není u obyčejného kuchaře příjem okolo 30 tisíc korun. Stravu včetně ubytování má personál horských hotelů a penziónů obvykle zadarmo.
Koncem března odpadává sezónní personál. Zůstávají jen skalní horalé. Letní měsíce přežívají vesměs z toho, co si přes zimu našetřili. Konkurenci na sezónním trhu v nejvyšších českých horách rok od roku zostřují Ukrajinci. Řada z nich pracuje načerno v pomocných provozech za 50 korun na hodinu. Část výdělku většinou odevzdávají krajanskému zprostředkovateli, píše deník Právo.