Stavba továrny Hyundai se může zpozdit, píše Mladá fronta Dnes

Ministr Jan Mládek žije v bytě advokáta, jehož stomiliónovou provizi od ČSOB šetří policie, zjistily Lidové noviny. Mladá fronta Dnes konstatuje, že stavba nové automobilky Hyundai v Nošovicích v Moravskoslezském kraji může nabrat zpoždění. Banky podle Hospodářských novin začnou soutěžit o dlužníky. Závěrečné testy z pravidel silničního provozu se budou od 1. července skládat pouze v elektronické podobě, všímá si Právo.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Alena Palečková

Ministr zemědělství Jan Mládek bydlí v bytě, který patří Miroslavu Janstovi - zjistily Lidové noviny. Janstovu advokátní kancelář teď prověřuje policie kvůli stomiliónové odměně od Československé obchodní banky s podezřením, že mohlo jít o černé peníze. Mládek připustil, že v Janstově bytě 3+kk v Praze 3 skutečně bydlí, a to od září roku 2004. Janstovi, kterého zná od roku 1989, platí nájemné 14 000 korun měsíčně.

Žádný konflikt zájmů Mládek ve svém bydlení nevidí. Argumentuje tím, že v září 2004 ještě nemohl vědět, že bude ministrem zemědělství. V té době byl ale poradcem tehdejšího premiéra Stanislava Grosse. Mládek, který se před šesti lety z pozice prvního náměstka ministra financí podílel na uvalení nucené správy na IPB a jejím následném prodeji ČSOB, teď tvrdí, že ani neexistuje souvislost mezi jeho někdejším působištěm a stomiliónovou zakázkou pro Janstovu kancelář od ČSOB. Tolik Lidové noviny.

Stavba nové automobilky Hyundai ve slezských Nošovicích se podle Mladé fronty Dnes může zpozdit. Souvisí to s korupčním skandálem, který propukl v Soulu a ochromil vedení jihokorejské firmy. Policie už tři manažery zatkla a deset dalších má zákaz cestovat. Původně měli šéfové jihokorejské automobilky přijet 17. května a spolu s českými politiky poklepat na základní kámen své nové továrny.

Jenže podle mluvčího automobilky Jakea Janga se jeví jako "nevyhnutelné", aby Hyundai a čeští politici slavnostní poklepání základního kamene odložili. Czechinvest, ministerstvo průmyslu i kancelář hejtmana Mladé frontě Dnes uvedly, že ceremoniál dál spolu se Soulem plánují na půli května a že sama investice není skandálem zpochybněna.

Mezi finančními ústavy se zřejmě brzy rozhoří další boj, který by měl zlevnit spotřebitelské úvěry i hypotéky - informují Hospodářské noviny. Jde o to, že banky budou lidem nabízet, aby své staré dluhy u konkurence splatily novou, výhodnější půjčkou. Jako první vytáhla do boje jedna z nejmenších tuzemských bank. Na splacení stávajících půjček nabízí spotřební úvěr až půl miliónu korun s faktickým úročením kolem třinácti procent, což je méně, než dnes mnoho dlužníků platí.

Ostatní ústavy zatím takový úvěr nenabízejí. Pouze tvrdí, že si jejich klienti mohou v rámci běžných úvěrů zažádat i o půjčku na splacení starých dluhů. Podle expertů ale další speciální nabídky brzy přijdou. V zahraničí je to běžná praxe. Pro dlužníka, který má například tři úvěry u různých společností, navíc bude možnost nahradit je jediným výhodnějším úvěrem lákavá i kvůli větší jednoduchosti, dodávají Hospodářské noviny.

Uchazeči o řidičský průkaz budou závěrečné testy z pravidel silničního provozu od 1. července skládat pouze v elektronické podobě. Všímá si toho deník Právo. Stanoví to vyhláška, kterou v současné době připravuje ministerstvo dopravy. Nedočerpá se tak zásoba papírových formulářů testů, kterých jsou v autoškolách velké zásoby. "Právníci mi sdělili, že není možné současně připouštět staré a nové testy, protože zkoušení by neměli rovné podmínky," uvedl ministr dopravy Milan Šimonovský.

Závěrečné testy se budou nově skládat v autoškole nebo na obecním úřadě za přítomnosti zkušebního komisaře. Žadatel od něj dostane PIN, který zadá do počítače a stroj mu vygeneruje 25 z tisíce možných otázek. Vyhodnocování bude automatické. Nové testy budou podle ministra dopravy Šimonovského ke zkoušeným přátelštější. "Nejsou to žádné hlavolamy a na každou otázku je pouze jedna správná odpověď," uvedl pro deník Právo ministr dopravy. Součástí zkoušek bude jako doposud i údržba vozidla a jízda za účasti zkušebního komisaře.

Tisíce lidí se začátkem zimy přelijí ze všech koutů republiky do krkonošských lyžařských středisek, aby s příchodem jara zase zamířili do nížin, nebo na úřady práce. Jak píše dnešní Právo, při troše štěstí lze v Krkonoších v zimní sezóně vydělat dost. Výjimkou není u obyčejného kuchaře příjem okolo 30 tisíc korun. Stravu včetně ubytování má personál horských hotelů a penziónů obvykle zadarmo.

Koncem března odpadává sezónní personál. Zůstávají jen skalní horalé. Letní měsíce přežívají vesměs z toho, co si přes zimu našetřili. Konkurenci na sezónním trhu v nejvyšších českých horách rok od roku zostřují Ukrajinci. Řada z nich pracuje načerno v pomocných provozech za 50 korun na hodinu. Část výdělku většinou odevzdávají krajanskému zprostředkovateli, píše deník Právo.

Naděžda Hávová, Marián Vojtek, Kateřina Křenová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme