Spor o garáže na Václavském náměstí. Ministr Herman zrušil rozhodnutí vlastních památkářů

Rozměrné rampy do podzemních garáží, které mají vzniknout na pražském Václavském náměstí uprostřed stromořadí, dostaly šanci. Podle ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) jsou už na místě stejně masivní vstupy do metra, a proto se podle jeho mínění nejedná o tolik historicky významné území. Šéf kultury proto zrušil rozhodnutí svých vlastních památkářů, kteří s plánovanými vjezdy nesouhlasí. Ti tak budou muset případ znovu projednat.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr kultury Daniel Herman.

Ministr kultury Daniel Herman. | Foto: Fotobanka Profimedia

Spor o úpravu Václavského náměstí se táhne už několik let, architektonická soutěž proběhla už v roce 2005. Památkáři ministerstva kultury se letos v dubnu ohradili proti celkem sedmdesát metrů dlouhé vjezdové rampě do podzemních garáží, kterou magistrát odsouhlasil k výstavbě v polovině Václavského náměstí. Vadilo jim zejména to, že dlouhý nájezd se bude potkávat s chystanou pěší zónou na nejrušnějším pražském náměstí. Podle plánů by měla rampa stát uprostřed stromořadí.

„Magistrát hlavního města Prahy jednal v rozporu s úkoly svěřenými mu při ochraně památek, zejména rezignoval na povinnost hájit kulturní hodnoty posuzované lokality. (...) Celkově je výstavba vjezdových/výjezdových ramp do prostoru Václavského náměstí odůvodněna pouze z hlediska potřeby dopravy v klidu, v odůvodnění není dostatečně uvedeno hledisko památkové péče v rámci památkového zákona.“

dubnové rozhodnutí památkářů ministerstva kultury

Ministerští památkáři se tehdy přiklonili k názoru odborníků z Národního památkového ústavu. Podle nich totiž magistrát svým souhlasem nenaplnil „principy ochrany svěřených památkových hodnot". Z hlediska památkové péče jsou podle ústavu vjezdy do podzemních garáží nepřípustné (viz box vpravo).

Jenže jak nyní zjistil server iROZHLAS.cz, toto dubnové rozhodnutí ministerských památkářů tento týden zrušil sám ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL). Přijal některé námitky dopravního podniku či magistrátu, který proti červené kartě od památkářů brojily.

Optická bariéra

Ve třináctistránkovém rozhodnutí, které má server iROZHLAS.cz k dispozici, Herman argumentuje, že vjezdy do garáží nevytvoří „faktickou a optickou trvalou bariéru". Důvod? Revitalizace podle jeho mínění počítá s rozšířením chodníků na úkor parkování na povrchu.

„Mám tak za to, že ministerstvo kultury se nevypořádalo s argumentací magistrátu o tom, že rampy nevytváří fyzickou bariéru, neboť se budou nacházet nikoliv v prostoru stávajícího chodníku, nýbrž v prostoru, který nyní slouží k parkování," píše ministr Herman. „Dále se dostatečně (ministerstvo) nevypořádalo se skutečností, že vzhledem k tomu, že doposud nebylo rozhodnuto o podobě hrazení ramp, pak je předčasné činit závěry o tom, zda rampy budou či nebudou tvořit optickou bariéru," uvedl ministr.

Mapa: Kolika cyklistů by se dotkl zákaz projíždět přes den centrem Prahy?

Číst článek

Herman, který se řídil podklady a stanoviskem rozkladové komise, zároveň upozorňuje, že magistrát se při vydání souhlasu s vjezdy řídil odborným posudkem. Podle tohoto dokumentu je přístup do podzemních garáží právě z Václavského náměstí „ze všech variant nejvhodnější".

Podobně pak rozkladová komise odmítla požadavek památkářů, aby byl vjezd do podzemí umístěn na soukromém pozemku. Dvě třetiny parkovacích garážových stání budou i podle ministra Hermana sloužit veřejnosti.

V samém závěru se pak šéf kultury ohradil proti tvrzení svých památkářů, že Václavské náměstí tvoří "významný díl středověké urbanizace".

Auta ano, cyklisté ne?

Praha 1 přitom kromě chystané pěší zóny zároveň uvažuje o zákazu cyklistů. Zadala si proto posudek cyklodopravy na pěších zónách. Chystaná stopka mezi 10. a 18. hodinou by se nejvíce týkala pražských cyklistů na pěší zóně v ulici Na Příkopě. Jak před časem spočítal datový tým Českého rozhlasu, denně jich tu projede zhruba tisícovka, z toho polovina pak právě mezi desátou dopoledne a šestou večer.

„Tento hodnotící závěr je zjevně v rozporu se skutečností, která je z hlediska umístění předmětných ramp podstatná, a to, že v prostoru Václavského náměstí se již téměř půl století nachází celkem sedm vstupů do metra, přičemž tyto vstupy jsou vzhledem ke svému masivnímu žulovému hrazení zřetelnou fyzickou i optickou bariérou. Navržené rampy tedy za těchto okolností nejsou umisťovány do unikátně dochované středověké urbanistické situace," konstatuje ke konci rozhodnutí Herman.

Optimální průnik

Úprava poloviny Václavského náměstí by měla od finálního povolení trvat zhruba rok a stát přibližně 150 milionů korun. Na nejrušnějším místě v metropoli by mělo podle dosavadních plánů být několik stromořadí platanů. Návrh zároveň počítá s větší plochou chodníků.

Ministerstvo kultury prozatím nechce rozhodnutí komise komentovat, není totiž pravomocné. Exkluzivně pro server iROZHLAS.cz ale Herman z Japonska zopakoval, že vycházel z rozhodnutí rozkladové komise.

„Na jedné straně je třeba respektovat unikátnost a mimořádnost jednotlivých míst, která jsou buď památkové chráněná, nebo součástí památkové zóny. Na druhé straně je také třeba nezabrzdit rozvoj města," popsal ministr, proč rozhodnutí ministerských památkářů označil za nezákonné.

„Rozumím některým úhlům pohledu, je třeba zvážit všechny. Já jako ministr kultury mám odpovědnost za celé spektrum těchto úhlů pohledu a musím hledat optimální průnik. A o to se snažím," uzavřel.

Ministerstvo nekultury

Ministerští památkáři, kteří se už dříve proti vjezdovým rampám postavili, tak nyní mají celou věc projednat znovu. S velkými vjezdovými rampami do chystaných podzemních garáží kromě Národního památkového ústav nesouhlasí například ani sdružení Klub za starou Prahu. Výrazně proti se postavil i profesor Petr Kratochvíl z Ústavu dějin umění Akademie věd.

„A komu vlastně budou tzv. veřejně využívané garáže sloužit? Telefonicky jsem si ověřil, že všechny velkokapacitní garáže v okolí – od garáží u Smetanova divadla, Kotvy, Rudolfina – mi okamžitě nabídly volná místa k dlouhodobému parkování. A platí to i pro garáž, k níž lze sjet výtahem právě v místě plánovaných ramp: Z 60 parkovacích míst bylo 15 volných. “

Petr Kratochvíl, Ústav dějin umění Akademie věd

„Rozhodnutí ministra kultury Hermana, kterým fakticky posvěcuje vybudování ramp do podzemních garáží na Václavském náměstí, je ostudné. Jeho ministerstvo bychom měli přejmenovat na ministerstvo nekultury," uvedl Kratochvíl pro server iROZHLAS.cz.

Aktuální rozhodnutí pak označil za „věcně zcela laické“ a konkrétně argument, že rampy nejsou optickou bariérou, za „směšný“. „Dvě díry do země, každá o délce nejméně 25 metrů a šířce zhruba tři metry a vybavené mnoha povinnými dopravními značkami, nelze přehlédnout. Srovnávat tyto automobilové vjezdy a výjezdy se vstupy do metra je nehoráznost,“ myslí si Kratochvíl, podle jehož názoru by se v takovém případě provoz na náměstí ještě zintenzivnil.

Kratochvíl proto minulý týden poslal pražské primátorce Adrianě Krnáčové (ANO) otevřený dopis, kterým protestuje proti vjezdovým rampám.

„Volební období politiků bývají čtyřletá, tragické důsledky jejich rozhodnutí však budou trvalé.“

Petr Kratochvíl, Ústav dějin umění Akademie věd

Primátorka Krnáčová se nicméně k zásadním změnám prozatím nechystám, rozsáhlé debaty se podle ní vedou už několik let. „Díky rampám a podzemním garážím z Václavského náměstí úplně zmizí automobily, a tím se ztrojnásobí prostor pro lidi. Ve světe je takové řešení naprosto běžné," napsala Krnáčová a odkázala například na Vídeň, Mnichov nebo Paříž.

„Navíc je dobré zmínit, že pasáž Myslbek má také podzemní parkoviště a tím pádem i nájezdové rampy. Jedna ústí do Panské ulice a druha na Ovocný trh," uzavřela Krnáčová.

„Navrhované dopravní řešení není přijatelné, protože řeší potřebu investora na úkor veřejného prostoru Václavského náměstí. Zábor veřejného prostoru pro dopravní obsluhu je nepřípustný. Jakákoliv soukromá investice je podmíněna komplexním řešením dopravní situace Václavského náměstí a přístupnosti bloků. Parkování je třeba řešit na vlastním pozemku investora nebo celkovou koncepcí a investicí města.“

zasedání Vědecké rady generální ředitelky Národního památkového ústavu z května 2014

Hana Mazancová, Robert Mikoláš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme