Plzeňské tramvaje už parkují v novém. Rekonstrukce vozovny skončila
Jedna z největších akcí v novodobé historii Plzeňských městských dopravních podniků – rekonstrukce tramvajové vozovny na Slovanech, je po 29 měsících dokončena. Kromě nesrovnatelně vyšší kvality technického vybavení včetně myčky tramvají nebo podúrovňového soustruhu, poskytne vozovna nové zázemí pro zaměstnance a mnohem lépe a citlivěji je řešeno i její sousedství s obytnou zónou.
Vozovna na Slovanech, která sloužila Plzeňanům již od roku 1943, byla již delší dobu nevyhovující.
Kromě havarijního stavu všech budov, byla problémem i nedostatečná kapacita pro odstav vozů, absence technického vybavení pro údržbu vozů a také hluková zátěž pro okolí. Především z těchto důvodů byla 13. října 2020 zahájena rekonstrukce.
„Podařilo se provést nejen nezbytnou modernizaci vozovny, ale také vybudovat areál, který snese ta nejpřísnější evropská měřítka. Skutečnost, že vozovna stojí jen pár desítek metrů od nedávno otevřeného TechToweru dokazuje, že projekty, které Plzeň v posledních letech realizuje, jsou na vysoké úrovni. Pevně věřím, že stavba potěší každého zaměstnance dopravních podniků, od managementu přes řidiče až po údržbáře. Protože jestliže chceme Plzeňanům poskytovat kvalitní službu, musíme pro ni mít kvalitní zaměstnance,“ říká primátor města Plzně Roman Zarzycký.
Rekonstrukce probíhala za plného provozu
Rekonstrukce tramvajové vozovny probíhala za plného provozu, jelikož se jedná o jedinou tramvajovou vozovnu v Plzni. Trvala 29 měsíců a podílelo se na ní okolo 950 osob.
Výroba aut v Česku za leden a únor meziročně stoupla. Produkce autobusů a motocyklů naopak poklesla
Číst článek
Projekt rekonstrukce vozovny dokonce získal první místo v prestižní soutěži Global Light Rail Awards v kategorii Nejlepší stavby nad 50 mil. eur.
„Po realizaci depa na Karlově před devíti lety se nyní podařilo zrealizovat moderní vozovnu i pro tramvaje a plzeňský dopravní podnik tak má špičkové zázemí pro všechny tři trakce. To je velmi důležitá podmínka pro to, aby měli cestující ve všech vozech zajištěn potřebný komfort, čistotu a dopravní prostředky mohly být udržovány v té nejlepší kondici,“ řekl Aleš Tolar, náměstek primátora odpovědný za dopravu i životní prostředí.
Připomněl, že pro obě jeho gesce má nová vozovna přínosy: „Díky zelené střeše a systému zádrže srážkových vod, které jsou využity pro myčku tramvají a zálivku ozeleněných stěn, je stavba prospěšná i pro životní prostředí,“ uvedl Tolar.
„Jednalo se o jednu z největších výzev, které jsme za posledních několik desítek let čelili, a musím říci, že jsme na výsledek náležitě pyšní. Nová vozovna poskytuje kvalitnější a modernější zázemí nejen pro tramvaje a údržbu, ale také pro všechny zaměstnance. Nemohu jinak než poděkovat všem, kteří se na rekonstrukci podíleli, včetně našich zaměstnanců, kteří ve velmi obtížných podmínkách výstavby zajistili bezvadný provoz MHD,“ říká Jiří Ptáček, generální ředitel PMDP.
Intervaly pražské MHD se od pondělí zkrátí. Metro pojede ve špičce každé dvě minuty
Číst článek
Nová vozovna nabízí kvalitní zázemí pro zaměstnance, myčku využívající také dešťovou vodu, podúrovňový soustruh na obrábění ojetých kol tramvají nebo průjezdné haly pro odstav tramvají o délce 124 metrů, ve kterých je možné nově odstavit 52 vozů o délce 33 metrů a 7 vozů o délce 15 metrů. Vozovna je navíc navržena v konceptu modrozelené infrastruktury, který je založen na principu odpovědného nakládání s dešťovou vodou.
Do tohoto konceptu je zahrnuta i zelená střecha o výměře cca 13,5 tisíce m², zmíněná myčka a také závlahový systém pro zalévání svislých ozeleněných částí budov.
Nová vozovna přispěje nejen k lepší údržbě tramvají a celkovému provozu plzeňské městské veřejné dopravy, ale také pomůže zlepšit klima a životní podmínky pro obyvatele zástavby v okolí areálu.