Opravy pražského hlavního nádraží nabírají zpoždění
České dráhy jako majitel pražského hlavního nádraží uzavřely s italskou společností Grandi Stazioni před sedmi lety smlouvu, podle které mají Italové nádraží opravit a dalších třicet let provozovat. Původně mělo být hotovo už v roce 2008. Další termín dokončení oprav pak byl březen 2010, a to včetně historické Fantovy budovy. Realita je však jiná.
V odbavovací hale se horečně pracovalo ještě před několika dny. Hala je sice téměř dokončená, ale stále tu nejezdí výtahy, některé nové obchody nestačily otevřít a na stropech chodeb v části mezi halou a nástupišti visí pletivo, aby kolemjdoucím nepadala stará omítka na hlavu.
Reportáž Petra Sehnoutky o opravách pražského hlavního nádraží v Dopoledním Radiožurnálu.mp3
Je konec roku 2010 a do historické Fantovy budovy vedou jen nové, zatím nepojízdné eskalátory. Samotná budova je stále v dezolátním stavu. Společnost Grandi Stazioni totiž stále vymýšlí způsob, jak původní budovu opravit, říká zástupce italského investora Martin Hamšík.
„Přemýšlíme a jednáme o různých variantách, protože bychom tu budovu chtěli opravit konkrétnímu partnerovi na míru. Chtěli bychom tam mít slušnou hezkou restauraci, přemýšlím nad tím, že ten prostor se dá využít pro kulturně společenské akce. Je možné ty prostory využívat pro kanceláře, existuje i varianta nějakého hotelu,“ řekl Martin Hamšík.
Termíny podle jeho slov nejsou zcela jasně dané, firma by ale chtěla začít v roce 2011. Dokončení prý záleží na tom, v jakém stavu budova bude. „Doufáme, že se nám to podaří od zahájení do tří let,“ dodal Martin Hamšík.
Celá oprava se také italské společnosti prodraží. Podle původních odhadů měla oprava stát 650 milionů korun. Posléze se hovořilo už o jedné miliardě. Teď je podle Martina Hamšíka jasné, že i tato suma bude překročena.
Náklady ve stamilionech korun
Fantova budova ale není jediným místem, které zbývá na hlavním nádraží rekonstruovat. Státní firma Správa železniční dopravní cesty už sice opravila podchody, nástupiště a koleje, ale na opravu čekají i dva oblouky obrovské litinové střechy. A ani to nebude podle mluvčího této organizace Pavla Hally levná investice.
„Nechali jsme zpracovat studii, která ukazuje, že náklady budou v řádech několika set milionů korun, přibližně 700, 800 milionů korun, protože zastřešení pražského hlavního nádraží je památkově chráněno UNESCO,“ uvedl Pavel Halla.
Jenže takové peníze zatím stát nemá. Takže se jen uvažuje o tom, že s opravou nebo spíše restaurátorskou prací by se mělo začít někdy kolem roku 2014. A opravovat se tak zatím bude jen na zemi.
Čekají i Vrchlického sady
Do nového kabátu se má převléknout i park u vstupu do nádraží, dnes přezdívaný Sherwood. I oprava tohoto parku – oficiálně Vrchlických sadů, měla běžet trochu větším tempem. Jenže zatím je teprve podaná žádost o vydání územního rozhodnutí na jeho opravu, říká místostarosta Prahy 1 Daniel Hodek.
„Cesty by tam měly být velmi kultivovány, měly by mít logičtější ráz,“ řekl Daniel Hodek.
Bezpečněji by tu tak mělo být až po rekonstrukci, nejdříve v roce 2012.