Největší kontrola českých kolejí našla až 200 km poškozených tratí
Správa železniční dopravní cesty nařídila, kvůli květnové nehodě nákladního vlaku na Vyškovsku, který zřejmě vykolejil kvůli uvolněným šroubům a jejich nedostatečné kontrole, aby železničáři prošli tratě a zjistili, kde všude jsou uvolněné šrouby. Při mimořádné kontrole, do které se zapojilo více než 400 pracovníků, byly prověřeny všechny železniční tratě, na kterých jsou použity šrouby. Železničáři se speciálně zaměřili na 2700 kilometrů, z nichž našli uvolněná upevňovadla na necelých 200 kilometrech tratí, a to především na Moravě.
Nejvíce uvolněných šroubů, které upevňují kolejnice k pražcům, je podle mimořádné kontroly na železničních tratích v regionu jižní Moravy. Největší problémy odborníci zjistili na trati z Brna do Přerova. Kvůli těmto závadám byla nařízena pomalá jízda na několika desítkách úseků celostátních i regionálních tratí.
„Odstranění nedostatků, které byly zjištěny při mimořádné kontrole, nás bude stát zhruba 150 milionů korun. Většina tratí, na kterých byly nalezeny nedostatky, bude odstraněna nebo budou odstraněny v průběhu měsíce července a srpna. Do té doby musíme zavádět bezpečnostní opatření, především pomalé jízdy za teplého počasí,“ říká šéf Správy železniční dopravní cesty Pavel Habarta.
O rychlosti se rozhoduje vždy na určitém úseku. Většinou jde o desítky až stovky malých úseků, které celkově dávají 200 kilometrů poškozených tratí. Dnes je už část opravena, takže aktuálně se pomalu jezdí už jen na 24 kilometrech a za tepla nad 30 stupňů na dalších 65 kilometrech. V praxi to znamená zpoždění, která by ale neměla být zase nějak výrazná, protože jde většinou o krátké úseky.
„Před chvílí hlásili jedno 20 minutové zpoždění vlaku ve směru na Přerov, ale jinak i když je nařízena pomalá jízda, zatím k nějakým výrazným a četným zpožděním na této trati nedochází,“ hlásila v 16 hodin z brněnského hlavního nádraží redaktorka Českého rozhlasu Gabriela Grmolcová.
České dráhy nahrazovaly některé spěšné vlaky na trati Brno Přerov autobusovou dopravou.
Mezi další problematické tratě patří ještě nemodernizované úseky mezi Českou Třebovou a Bohumínem, mezi Ústím nad Labem a Chomutovem, Ústím a Lysou nad Labem a trať z Lanžhota na státní hranici.
„Většina z tratí bude opravena ke konci září a pak do konce roku se budou opravovat drobnosti,“ říká ředitel odboru provozuschopnosti dráhy ze Správy železniční dopravní cesty Ivan Jágr.