Počet útoků na online bankovnictví roste. V posledních letech jich několikanásobně přibylo
Počet útoků v online bankovnictví v posledních letech několikanásobně narostl a stejně tak se zvyšuje i důmyslnost podvodů. Kriminalita páchaná v kyberprostoru za loňský rok představovala přes deset procent registrované kriminality v České republice. Cílovou skupinou útoků byla veřejnost včetně zranitelných skupin spotřebitelů.
Útočníci používají hlavně podvodné telefonáty, takzvaný vishing, nebo podvržené odkazy v chatovacích aplikacích, textových zprávách nebo e-mailech, takzvaný phishing. Uvádí to Česká národní banka v pravidelné Zprávě o výkonu dohledu nad finančním trhem za loňský rok.
Pozor na falešné weby napodobující státní instituce. Působí velmi přesvědčivě, naletět je snadné
Číst článek
„Vysoký stupeň digitalizace finančních služeb přinesl v roce 2022 zesílené riziko podvodů v on-line prostředí, zejména v souvislosti s poskytováním platebních služeb, což je spojeno s dlouhodobým růstem kybernetické kriminality jako takové,“ upozornila Česká národní banka.
Trestných činů páchaných v kyberprostoru podle dřívějších informací policejního prezidia v České republice loni meziročně přibylo 9036, bylo jich 18 554, tedy téměř o 100 procent víc než v předešlém roce.
Útočníci nejčastěji manipulativními technikami přiměli oběti ke sdělení osobních bezpečnostních prvků nebo k připojení podvodného zařízení k jejich účtu. Mohli tak odčerpat peníze z těchto účtů a v některých případech využili i další služby, například si sjednali spotřebitelský úvěr.
Podvody se nejčastěji staly za součinnosti podvedených klientů, upozornila centrální banka. Klienti často sdělili své přístupové údaje potřebné pro uskutečnění platebních transakcí.
Taktiky útočníků
Náměstek policejního prezidenta Tomáš Kubík již dříve popsal, že pachatelé kybernetické kriminality u obětí například vyvolávají strach nebo zvědavost, zneužívají jejich důvěru, neznalost i časovou tíseň a zaštiťují se falešnými autoritami.
Strach podle něj vyvolávají tak, že jim vyhrožují nebo je klamou ohledně toho, že při nečinnosti je čeká postih. Časovou tíseň stupňují tvrzením, že jejich nabídka je časově omezená.
Podvody s kopií hlasu od umělé inteligence policie v Česku zatím neeviduje. Předpokládá ale, že přijdou
Číst článek
„Proto je klíčové, aby finanční instituce důsledně a pravidelně informovaly své klienty o aktuálních hrozbách v souvislosti s poskytováním finančních služeb a o opatřeních, která sami klienti mají přijmout za účelem ochrany svých peněžních prostředků a následné prevence škod v případě, že se stanou obětí podvodu,“ doporučuje Česká národní banka.
Na nebezpečí útoků na klienty bank poukázal ve své zprávě za loňský rok i finanční arbitr. Uvedl, že nejčastějším typem sporů z platebního styku, který musel řešit, byly spory z neschválených platebních transakcí. Šlo podle něj zpravidla o falešné telefonáty nebo zneužití hesel.
Arbitr také uvedl, že v některých případech si útočník sjednal s bankou spotřebitelský úvěr ve výši statisíců korun a peníze ukradl.
Česká národní banka ve své zprávě doplnila, že vzhledem k nárůstu kybernetických rizik v důsledku eskalace geopolitické situace se zaměřila na podporu kybernetické odolnosti bank a dalších úvěrových institucí i finančního sektoru jako celku.
Problematikou kyberkriminality se od letošního roku zabývá nový policejní útvar, Národní centrála pro boj s terorismem, extremismem a kybernetickou kriminalitou.