Jen pětina deváťáků uspěla v testech z přírodních a společenských věd
Žáci devátých tříd a studenti třetího ročníku středních škol zůstali za očekáváním v tom, jak zvládají přírodní a společenskovědné předměty a jak je dokáží uplatnit v praxi. Z výsledků testů, které zveřejnila Česká školní inspekce, vyplývá, že dvě třetiny základních otázek zvládla jen pětina deváťáků a čtvrtina středoškoláků.
Testování z chemie, fyziky, přírodopisu, dějepisu nebo zeměpisu a výchovy k občanství se účastnilo víc než 2300 základních a středních škol a víceletých gymnázií. Podle ústředního školního inspektora Tomáše Zatloukala nebyl obsah testů nijak náročný a nevybočoval z požadavků, které jsou na žáky kladeny.
„Testy odpovídaly výstupům rámcových vzdělávacích programů, kterých musí dosáhnout všichni žáci devátých ročníků. My jsme nasadili stejné testy i u žáků třetích ročníků SOŠ, abychom zjistili, k jakému kvalitativnímu posunu došlo od jejich odchodu ze ZŠ,“ poznamenal.
Jen pětina deváťáků uspěla v testech z přírodních a společenských věd. Výsledky zveřejnila česká školní inspekce, její šéf Tomáš Zatloukal byl hostem ČRo
Pozitivním zjištěním je podle něj skutečnost, že žáci 3. ročníku SOŠ prokázali rozvinutější dovednosti a znalosti přírodovědných předmětů, i přes to, že řada z nich se jednomu či více přírodovědným předmětům věnovala pouze v prvním ročníku SŠ.
„Na rozdíl od loňského roku, kdy se v jazykových testech ukázalo, že na středních školách k žádnému významnému posunu nedošlo,“ doplnil Zatloukal.
Převládá frontální výuka
Důvodů slabých výsledků testů je podle něj několik. Jednou z příčin je to, že ve školách stále převládá frontální výuka, kdy učitel přednáší, a žáci poslouchají.
„Motivace je velmi důležitý prvek a tady se trochu rozchází představa žáků o podobě výuky, která by je motivovala s tím, jak ji vnímají učitelé. V přírodovědných předmětech se nabízí využívat různé aktivizující metody výuky, individualizovat vyučování. Školy jsou k tomu i dobře vybaveny, mají odborné učebny,“ naznačil.
Výsledky testů jsou podle Zatloukala dobře využitelné pro všechny účastníky vzdělávacího procesu. Testy by měly být zpětnou vazbou pro žáky, jejich učitele i ředitele škol.
„Třeba, zda školy nejsou příliš přísné nebo naopak benevolentní a tím pádem žáky jistým způsobem hendikepují. Aby sám žák věděl, kde se ve svém vzdělání nachází. Je to důležitá zpětná vazba pro ředitele škol v rámci jejich vlastního hodnocení toho, jakým způsobem chtějí výuku směřovat dál,“ přiblížil Zatloukal.
Někteří učitelé mají za to, že výsledky nejsou špatné. „Dopadly podle očekávání, testovat žáky devátého ročníku v době, kdy jsou přijati na střední školy, je vždycky náročné,“ říká Václav Nádvorník z pražské základní školy Londýnská.
Ministerstvo školství chce výsledky zpracovat tak, aby pomohly zvyšovat kvalitu vzdělávání.