Dotazník ohledně romských školáků odevzdalo přes 95 procent škol
Víc než čtyři stovky škol měly do dneška odevzdat formulář s odpovědí, kolik se na nich učí romských dětí. Bleskové šetření provázelo pobouření Asociace speciálních pedagogů. Na straně obhájců ale stály i romské organizace. Inspektorům se po ukončení šetření převážná většina dotazníků navrátila.
„Šetření bylo ukončeno včera v odpoledních hodinách a návratnost byla 95,5 procenta, což je návratnost naprosto vynikající,“ říká náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys.
Do zbývajících škol pak Česká školní inspekce vyšle své lidi, kteří se pokusí přesvědčit ředitele o potřebě vyplnění dotazníku. Ten je součástí komplexního akčního plánu MŠMT, jehož cílem je úprava celého spektra různých opatření za účelem zefektivnění plánu.
Ke sčítání romských dětí ve školách se vyjadřovali náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys a koordinátor Romského vzdělávacího fondu Jan Stejskal
Vyhodnocení dotazníků je však záležitostí dlouhodobější. „Data se teprve teď musejí vyčistit, musejí se zpracovat do takové podoby, aby bylo možné je podrobit vůbec interpretaci,“ vysvětluje Ondřej Andrys.
Přestože jde o několikátý podobný projekt, tentokrát vyvolal pobouření v řadách pedagogů speciálních škol. Na druhé straně se legitimity šetření zastali ombudsman, zmocněnkyně vlády pro lidská práva i některé romské organizace jako Romský vzdělávací fond či sdružení Romea.
Jak říká prezident Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař, záleží na tom, jestli učitelé umějí s dětmi pracovat nebo ne, zda odborníci správně odhadnou i bez dotazníků, kdo patří do praktické školy a kdo ne, že je tedy možné integrovat romské děti i bez podobného sčítání.
Podle asociace není navíc jasně dané, jak romského školáka vůbec poznat, a takto citlivé informace navíc prý není ani možné zpracovávat.
Romové se stávají tématem místních voleb ve Francii. Z Bruselu zní kritika
Číst článek
I zástupce ombudsmana, který jinak dotazník schvaluje, říká, že má trochu problém s tím, aby byl někdo označený za Roma, protože si to o něm myslí jeho okolí.
Ministerstvo školství ale tvrdí, že tyto údaje potřebuje, aby přesvědčilo evropské instituce, že ubývá romských dětí v praktických školách, které jsou primárně určené jen pro děti s lehkým mentálním postižením.