Digitalizace na resortu práce zaostává. Občané dokládají již známé údaje, uvedl kontrolní úřad

Vybrané klíčové IT projekty v resortu ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) nebyly letos v únoru ani po deseti letech dokončené. Občané sice mohou komunikovat s Úřadem práce nebo Českou správou sociálního zabezpečení v některých případech elektronicky, úředníci však data přepisují ručně, kopírují je a tisknou. Uvedl to Nejvyšší kontrolní úřad k výsledkům kontroly peněz na digitalizaci vybraných agend. Resort MPSV se závěry NKÚ nesouhlasí.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nová budova NKÚ v Praze, Holešovicích

Vybrané klíčové IT projekty v resortu ministerstva práce a sociálních věcí nebyly letos v únoru ani po deseti letech dokončené, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (ilustrační foto) | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

MPSV v reakci vydalo prohlášení, podle něhož je zpráva NKÚ „v klíčových částech v rozporu s vlastními závěry NKÚ uvedenými v kontrolním protokolu“. Podle ministerstva navíc od konce kontrolního období 2018–2023 došlo k zásadnímu posunu, valná většina výsledků práce současného vedení ministerstva tedy ani nebyla předmětem této kontrolní akce.

Občané podle NKÚ musejí úředníkům dokládat informace, které už má státní správa stejně k dispozici. Na provoz a rozvoj kontrolovaných informačních systémů vydalo ministerstvo v letech 2018 až 2023 podle NKÚ celkem 3,4 miliardy korun.

Složité žádosti o příspěvky

„Přestože občané mohou podat žádost o příspěvek na bydlení či rodičovský příspěvek online a dokumenty k žádosti přiložit digitálně, musí úředník u příspěvku na bydlení ručně zkopírovat přiložené dokumenty do jiné aplikace,“ popsala mluvčí NKÚ Hana Kadečková a pokračovala: „Při vyřizování žádostí o rodičovský příspěvek zase musí přejít do jiného informačního systému a v něm ručně vyhledat, zkontrolovat a případně opravit osobní údaje žadatelů.“

Odložení digitalizace by Česku způsobilo ještě větší hospodářské škody, tvrdí Bartoš. Rezignaci nezvažuje

Číst článek

Důvodem podle NKÚ je, že informační systémy nejsou propojeny.

Procesy příspěvku na bydlení, přídavku na dítě a rodičovského příspěvku byly nicméně podle ministerstva „kompletně redesignovány“. „U těchto dávek při zpracování k tištění a přepisování dokumentů nedochází, vyjma okrajových situací,“ uvedl resort. Těch jsou asi dvě procenta, náklady na automatizaci úlohy by podle MPSV převýšily přínosy.

Kontrolní úřad uvádí, že i zpracování důchodové agendy v České správě sociálního zabezpečení (ČSSZ) je složité, roztříštěné a personálně velmi náročné. Je také závislé na papírových podkladech a lidské práci. Úřad poukazuje i na pomalé vyřizování žádostí o starobní důchod. Zatímco zákonná lhůta pro vyřízení žádosti je 90 dní, ČSSZ tuto lhůtu překročila v loňském prvním až třetím čtvrtletí u 79 procent žádostí.

„Celou situaci z krizových let, kdy došlo k extrémnímu nárůstu počtu žádostí o některé typy důchodů, se již podařilo stabilizovat a důchody jsou vyřizovány v zákonných lhůtách,“ reagovalo MPSV.

Webová aplikace Jenda

NKÚ také míní, že při budování webové aplikace Jenda porušilo MPSV zákon o veřejných zakázkách. Aplikace umožňuje online podání a správu žádostí o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě a příspěvek na bydlení. Ministerstvo podle kontrolorů nechalo aplikaci vytvořit bez zadávacího řízení v rámci smlouvy na podporu provozu a rozvoje existujících aplikací.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) (archivní foto) | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Předmětem této smlouvy ale není tvorba nových aplikací. Kontroloři proto tento postup vyhodnotili jako porušení rozpočtové kázně v objemu 93,5 milionu korun.

Ministerstvo oponuje, že údajné porušení zákona o veřejných zakázkách v případě budování klientské zóny Jenda bylo již v minulosti vyvráceno.

„Jenda vznikl jako soubor digitálních kanálů ke stávajícím systémům pro výplatu nepojistných sociálních dávek. Toto rozšíření bylo zcela nezbytné zejména z důvodu energetické, inflační a humanitární krize, které způsobily extrémní nárůst počtu žádostí o dávky, a důsledku i enormní tlak na pobočkovou síť ÚP ČR,“ uvedl resort.

Ministerstvo spravuje podle NKÚ nákladné informační systémy pro agendu dávek státní politiky zaměstnanosti a agendu nepojistných sociálních dávek. Tyto systémy používá již od roku 1993.

„Nové projekty, které měly vést ke snížení provozních nákladů z 33 milionů korun na tři miliony korun měsíčně, MPSV ani po deseti letech nedokončilo. V důsledku toho uhradilo za provoz stávajících informačních systémů až o 650 milionů korun více v porovnání s očekávanými nižšími provozními náklady nově pořizovaných systémů,“ stojí v tiskové zprávě.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme