Člověk v tísni rozjíždí nový projekt. Podpoří vzdělání sociálně slabých dětí
V Česku se rozjíždí nový projekt, který má pomoci připravit na lepší život děti ze sociálně vyloučených rodin. Ty před sebou totiž často mají kvůli špatnému vzdělání problematickou budoucnost, a to se různé neziskové organizace i ministerstvo školství snaží změnit. S novým nápadem přichází i společnost Člověk v tísni, která ve spolupráci s UnicreditBank rozjíždí projekt Learn, more nebo také přeloženo do češtiny Uč se, more.
„More je běžné oslovení, které nepoužívají jen romské děti, ale používá to spousta mladých lidí mezi sebou a znamená to něco jako kámo nebo člověče. My jsme si mysleli, že je vtipné to použít v takovémhle dvojsmyslu – Learn more – uč se více nebo uč se, kámo,“ vysvětluje manažerka projektu Kateřina Hůlová.
Projekt je zacílen nejen na romskou komunitu, i když právě romské rodiny využívají služeb, které projekt nabízí nejčastěji. „Nemáme to založené na etnické příslušnosti. Děti budou čerpat stipendia ve chvíli, kdy splní kritéria. To, že musí pocházet z lokalit, kde působíme, už samo o sobě vypovídá, že 60 až 70 procent našich rodin jsou rodiny romské,“ dodává Hůlová.
V rodinách, kde mají rodiče nízké vzdělání, jsou nezaměstnaní a bydlí ve špatných podmínkách se ukazuje, že střední odborné učiliště v současné době dokončí třeba jen 20 procent dětí. Právě to má projekt Uč se, more změnit. Má totiž rodiny, které žijí v sociálním vyloučení, motivovat, aby své děti posílaly i na střední školy a hlavně, aby jim umožnily tyto školy dokončit a získat třeba výuční list.
„Cílem ani není středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání, alespoň kvalitní učební obor, protože jinak produkujeme armádu obtížně zaměstnatelných lidí, kteří pak skončí na dávkách a tak představují ekonomické nároky pro společnost,“ vysvětluje ředitel Člověka v tísni Šimon Pánek.
Rodiny budou ke vzdělání dětí motivovat peníze
Projekt má dvě základní části. Hlavním motivačním prostředkem má být stipendium, které dostanou rodiny posílající děti na střední školy ve chvíli, kdy student úspěšně dokončí celý ročník střední školy a to za určitých podmínek, například že nemá neomluvené hodiny, ani zhoršenou dvojku s chování a má předepsané studijní výsledky. Z každý dokončený rok rodiny dostanou 12 tisíc korun.
Kritický je přitom zejména první ročník, ze kterého děti podle Kateřiny Hůlové vypadávají nejčastěji. Stipendia dostanou rodiny, které jsou ochotny spolupracovat s Člověkem tísni a také se školou, kam dítě chodí. Další podmínkou je, že alespoň jeden z rodičů má jen základní vzdělání, protože to jsou nejrizikovější rodiny.
„Nízké vzdělání má tendenci se reprodukovat dál. Když dítě pochází z rodiny, kde má jeden nebo oba rodiče pouze základní školu, tak je dost pravděpodobné, že i to dítě bude mít jen základní vzdělání. Proto je to pro nás zásadná kritérium. U rodičů, kteří mají maturitu, se i z výzkumů ukazuje, že i když jsou na tom sociálně hůř, tak mají tendenci děti do vzdělání nutit,“ vysvětluje Hůlová.
Pomoci má i doučování
Základní vzdělání rodičů má navíc ještě další dopady na studijní výsledky dětí - takoví rodiče totiž často neumí svým dětem s látkou, kterou probírají ve škole, pomoct. Proto má projekt ještě druhou část a tou je nabídka doučování pro studenty za 40 korun na hodinu, které zatím Člověk v tísni nabízí sociálně vyloučeným rodinám zdarma. Tuto sumu nasadila organizace proto, aby byla pro rodiny motivační.
Projekt je dvouletý a financovat ho nebude EU, jak je v těchto případech obvyklé, ale nadace Unicredit bank, která se rozhodla, že na projekt věnuje 306 000 eur, tedy více než 7 milionů korun, v rámci svých projektů sociální odpovědnosti.