Volkswagen začal stavět továrnu na baterie do elektromobilů. V budoucnu může jedna být i v Česku
Evropský autoprůmysl sází do budoucna na elektromobily. Jejich klíčovou součástkou jsou baterie, které se teď vyrábí prakticky jen v Asii. Koncern Volkswagen ve čtvrtek spustil stavbu své první evropské továrny, která to má změnit. O jeden z jeho dalších závodů usiluje taky Česko.
„Firmy jako CATL nebo LG musí pro jednotlivé zákazníky vyrábět stovky různých článků. Každý s jinou specifikací. My chceme udělat tři typy s rozdílnými vlastnostmi, ale ve stejné velikosti. Pak bude jedno, jestli pojedete v modelu ID.3, 4 nebo něčem jiném, baterie budou všude stejné a můžou se navzájem prohazovat,“ vysvětluje Kai Alexander Müller z koncernu Volkswagen.
Firma se tak chce zbavit závislosti na dodavatelích a dlouhodobě ušetřit, protože baterie je s náskokem nejhodnotnější součástkou auta.
„Vytvoříme jeden standard. A ten pak budeme vyrábět pořád dokola. Je to ekonomická teorie o úsporách z rozsahu. Opakováním stejného procesu ve velkém postupně snižujete náklady. Všechny bateriové závody budou identické a stejné budou i jejich články. A pak bude jedno, jestli se nějaký model auta neprodává, zatímco jiný ano. Základ totiž bude stejný. Momentálně je v každém elektromobilu něco jiného.“
Továrna by mohla být v Česku
V Salzgitteru se doteď vyrábí spalovací motory a kvůli jejich chystanému konci hrozilo propouštění. Nový závod zajistí pracovní místa. Volkswagen plánuje dalších pět továren, z toho jednu východně od Německa.
V Rakousku mají do tří let jezdit pouze taxíky na elektřinu. Ve Vídni je jich zatím jedno procento
Číst článek
„Koncern Volkswagen momentálně hledá vhodnou lokalitu ve střední nebo východní Evropě pro stavbu jedné ze šesti továren na výrobu článků baterií. Finální rozhodnutí lze očekávat v horizontu několika měsíců,“ říká mluvčí mladoboleslavské Škody Pavel Jína.
Vedle Česka připadá v úvahu například Bratislava, Poznaň nebo maďarský Györ.
Německá priorita
Pro koncern je důležitá i politická podpora. O Salzgitter se zasazoval i regionální premiér Stephan Weil. „Dolní Sasko je země aut. Rozkvět našeho hospodářství je úzce svázaný s osudem našeho největšího zaměstnavatele a s rozvojem Volkswagenu. Z tohoto vztahu těžíme už desítky let.“
Rozvoj autoprůmyslu je ale zásadní i pro celoněmeckou politiku. Na položení základního kamene továrny ostatně dorazil i kancléř Olaf Scholz.
U Plzně by mohla vyrůst továrna na baterie do elektroaut. Lokalita je v nejužším výběru Volkswagenu
Číst článek
„Ještě nedávno si mnozí Němci říkali, že bateriové články můžeme jednoduše dovážet. Teď jsme poučení. Nejpozději s pandemií koronaviru a brutálním ruským útokem na Ukrajinu je jasné, jak je závislost na dodávkách u strategických odvětví ožehavá.“
Podle Scholze si musí Evropa v důležitých věcech udržet nezávislost. Ekologické cíle jsou už ostatně dané.
„Rozhodně není ideální, když jedna jediná loď, blokující Suezský kanál, dokáže ohrozit naší cestu k elektromobilitě a k uhlíkové neutralitě. Chceme, aby po německých silnicích do konce desetiletí jezdilo patnáct milionů elektrických aut. Aby přidaná hodnota i pracovní místa zůstaly v Evropě. Dotáhnout klimatickou transformaci, ale zároveň zůstat průmyslovou zemí,“ dodává kancléř Scholz.