Miliony dárků dorazí včas, garantuje největší logistické centrum Německa
Je to jako zastávka v boxech při Formuli 1. Každý ví, co má dělat, a dělá to zatraceně rychle. Tak vypadá moderní logistika, díky které se teď před Vánocemi dostanou stovky milionů dárků tam, kam opravdu mají.
Možná i pod váš vánoční stromek teď míří dárek z jiného světadílu. Nějaká maličkost, kterou jste si objednali přes internet v Americe nebo v Asii. Vzhledem k tomu, že podobných zásilek jsou teď před Vánocemi na cestě stovky milionů, je skoro zázrak, že se nikde neztratí.
Velké distribuční společnosti si pomáhají promyšleným systémem třídění balíků. Největší logistické centrum svého druhu v Evropě stojí na letišti u německého Kolína nad Rýnem.
Hala je vysoká jako pětipatrový dům, je dlouhá několik set metrů a je plná přepravníků, které stále něco odněkud někam převážejí.
Tobogany, singulátory a lidé
Další atrakcí ve skladu jsou točité tobogany, po kterých sjíždějí balíky. Pod toboganem každou zásilku kontroluje podle čárového kódu dělník a přendá do správného kontejneru.
„V téhle hale zvládneme roztřídit 190 tisíc balíčků za hodinu. Přivezou je sem v noci letadla z celého světa a během pár hodin se zas rozletí do všech stran.“ říká Carsten Hellsen.
Pracuje v logistice 30 let, a pořád ho to nepřestává fascinovat.
Hala je přitom otevřená jen tři hodiny v noci. Za tu dobu se musí všechno stihnout, aby se svítáním byla naložená letadla už ve vzduchu.
Z letounu do letounu za 15 minut
Nešlo by to bez perfektní organizace vypočítané na vteřiny.
„Tady nad pásem jsou tři kamery, které vyhodnotí pozici balíku, a inteligentní přepravník potom nasměruje krabici tak, aby se dala správně oskenovat,“ popisuje zařízení zvané singulátor Dominik.
„Singulátor taky umí oddělit balíky, které jsou moc blízko u sebe, a scanner by si mohl myslet, že to je jediná těžká bedna.“
Bez super chytrých strojů by to tady ve skladu zkrátka nešlo. Pořád tu ale pracuje 2,5 tisíce nenahraditelných lidí, kteří třeba skládají balíčky na palubu letadel tak, aby byl náklad co nejlépe vyvážený, nebo řeší technické problémy dopravníků.
Každý krok má své pevné místo, připomíná to výměnu pneumatik v boxech Formule 1.
Přestup z letadla do letadla tak průměrnému balíčku trvá jen neuvěřitelně krátkých 15 minut.