Kontroverzní spoty radí rodičům, aby hlídali, co jejich děti sledují v televizi
Od 1. září poběží na České televizi, Primě, Nově a TV Barrandov televizní spoty upozorňující rodiče, že mají zodpovědnost za to, co jejich děti sledují v televizi. Kampaň s mottem „Vaše dítě, vaše televize, vaše zodpovědnost“ obsahuje celkem 3 klipy. Ty ukazují do krajnosti dovedené chování dětí, které si berou příklad z filmů v televizi.
Podle průzkumů se více než 90 % dětí setkalo s nepřístupným filmem, který neměly vidět. Spoty proto varují před možnými riziky, která jsou u dětí spojena se sledováním pořadů nevhodných pro jejich věkovou kategorii. Kampaň, kterou spustila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, potrvá až do února.
„Chceme upozornit především rodiče, aby si všímali, co děti na svých televizorech sledují, a aby k tomu přistupovali zodpovědně,“ vysvětlil místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Milan Bouška.
Podle Boušky výzkumy ukazují na některé neblahé trendy ve sledování televize a Rada chce přispět k prevenci. Až 97 % dětí se podle jeho informací dívá na televizi každý den a téměř polovina věkové skupiny 4-14 let má televizor ve svém pokoji a jejich rodiče tak nemohou kontrolovat, co sledují.
Klipy, které byly zakoupeny v Rumunsku, jsou poněkud kontroverzní. Negativních reakcí se ale Bouška neobává, právě naopak.
Kontroverze je účel
„Přiznejme si, že kampaň, která by nevyvolala žádnou diskuzi a nevedla k nějakým kontroverzním postojům lidí, by asi proběhla bez jakéhokoliv zájmu,“ dodává.
Spoty jsou vysílány ve veřejném zájmu, a proto Rada za jejich uvedení neplatí. Televizním stanicím se pak nezapočítávají do reklamního času.
Kampaň vítá i Jiří Mikeš, odborník na reklamu z Vysoké školy ekonomické. Výstražné klipy podle něj skutečně mohou pozitivně ovlivnit chování rodičů i jejich dětí.
„Průzkumy zjišťují, že skutečně rozhodujícím činitelem jsou rodiče a zvláště pak maminka,“ myslí si o současném trendu.