Konec spalovacích motorů je daleko, ukazuje autosalon v Ženevě. Budoucností je ale vodík, tvrdí expert
Kauza Dieselgate s falšováním emisí naftových vozů koncernu Volkswagen odstartovala debaty, kdy skončí v autech klasické spalovací motory a jaké pohony by je mohly plnohodnotně nahradit. 87. ročník světového autosalonu v Ženevě, kde mají jasnou převahu auta s benzínovým nebo naftovým motorem, naznačuje, že jejich konec je ještě daleko.
Německá automobilka Volkswagen má na ženevském autosalonu vystaveny desítky modelů, ale elektrický model je mezi nimi jen jediný, eGolf. To potvrzuje, že jeden z největších světových výrobců aut i nadále počítá se spalovacími motory.
„Jasno máme v tom, že do roku 2025 určitě neskončí. Podíl elektrických vozidel se zvýší, ale zatím se bavíme o tom, že budou činit přibližně 20-25 procent našeho portfolia,“ odhaluje plány Volkswagenu Daniel Harant.
Nemusíme být ve všem první. 'Elektroškoda' bude na trhu v roce 2019, říká šéf Škodovky Maier
Číst článek
Na rychlý konec spalovacích motorů nesází ani motoristický publicista Vladimír Rybecký. „Pokud někdo tvrdí, že diesely zmizí, tak to není možné, protože užitková vozidla, nákladní auta, lokomotivy, lodě budou jezdit na naftu. V současné době se vede boj proti osobním autům, ale myslím si, že ještě dlouho naprosto jednoznačně dominantním způsobem pohonu osobních aut budou spalovací motory,“ řekl.
Převahu by měly mít benzínové motory. Naftové by částečně mohly nahradit hybridní vozy. Současné elektromobily do zásuvky jsou ale podle vývojářů automobilek jen jakýmsi předstupněm E-mobility budoucnosti využívající vodík.
„Variantou pro optimální použití elektromotoru je okamžik, kdy si auto bude energii vyrábět samo. To je výroba pomocí palivového článku s použitím vodíku,“ dívá se do budoucnosti Martin Peleška z Toyoty.
Bude ale nutné vybudovat dostatečnou síť vodíkových čerpacích stanic. I přesto zůstanou spalovací motory nejméně dalších deset let pod kapotou osobních aut.