‚Každý rok byly pohřby kolegů.‘ Práškovací ikona Čmelák slaví šedesátku, lety v něm byly nebezpečné
Práškovací letoun Čmelák slaví 60 let od prvního vzletu. Jednomotorový žlutý dolnoplošník společně vyvinuly továrny Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Roli dostal Čmelák i v legendární komedii Vesničko má středisková. Ve skutečnosti ale byly lety v něm nebezpečné a zahynuly v něm desítky pilotů.
Poprvé se československý zemědělský letoun určený k práškování a postřiku vznesl 29. června 1963. Dostal přezdívku Čmelák a ve filmu Vesničko má středisková se v něm svezl Július Satinský.
Čmelák slaví šedesátku. Toto práškovací letadlo bylo velmi oblíbené, zahynuly v něm ale desítky pilotů
„Těch katastrof bylo moc. Každý rok jsem chodil na pohřby kolegům,“ říká Petr Jarocký, šéfpilot společnosti Aircraft Industries, která je nástupcem Letu Kunovice. „Motor byl poddimenzovaný a váha byla, jaká byla.“
Ve Čmeláku nalétal Jarocký stovky hodin. „Opravdu to bylo riziko. Létám celý život, i zkušební lety a ty jsou složité a nebezpečné. Ale létání s Čmelákem je ještě nebezpečnější,“ zdůrazňuje.
To potvrzuje i další bývalý pilot Čmeláka Josef Studený. „Bylo to dobré letadlo do dobrých podmítek. A pilotovi neodpouštělo chyby,“ glosuje.
‚Zahynuli, uhořeli‘
„Práškaři“ létali tři až pět metrů nad zemí a k tragédiím neměli daleko.
Z práškovacího čmeláka bojovým letounem. Jediný prototyp mají v muzeu na Uherskohradišťsku
Číst článek
„Když jsme začínali v letecké škole Holešov, tak jako první nám ukázali album, kde bylo 50 předcházejících spolupracovníků. A čtyři zahynuli na Čmeláku. To letadlo neodpouštělo chyby. A hlavně když se přetížilo. Tam když se přidal plyn, tak čmelák reagoval zvýšeným hlukem,“ popisuje Studený a dodává:
„Máme spolužáky, kteří zahynuli, uhořeli.“
On sám také nebyl daleko od pádu. „Vydrolil se mi čep na válci. Naštěstí to bylo v té fázi letu, kdy jsem mohl zahodit náklad a kdy jsem byl kousek od letiště, ze kterého jsem vzlétal. Takže jsem znovu přistál. Ale kdyby se to stalo o minutu později, tak tu nejsem,“ popisuje.
„Můj tchán byl zkušený pilot, nejlepší v republice. Chytil dráty a zabil se. Tak to bylo,“ dodává Jarocký.
Zahlédnout dnes Čmeláka nad polem už se jen tak nepoštěstí. Vystavují ho ale například v Leteckém muzeu v Kunovicích.
„Máme Čmeláka Z-37, což je jeden z prvních, vyrobený byl v těch prvních sériích. Má výsostné označení ne československé, ale východoněmecké,“ láká ředitel muzea Martin Hrabec.
Čmeláků se vyrobilo přes 700 kusů. Létalo se s nimi nejen v Evropě, ale i v Indii, Iráku nebo ve Spojených státech.