‚Každý rok byly pohřby kolegů.‘ Práškovací ikona Čmelák slaví šedesátku, lety v něm byly nebezpečné

Práškovací letoun Čmelák slaví 60 let od prvního vzletu. Jednomotorový žlutý dolnoplošník společně vyvinuly továrny Let Kunovice a Moravan Otrokovice. Roli dostal Čmelák i v legendární komedii Vesničko má středisková. Ve skutečnosti ale byly lety v něm nebezpečné a zahynuly v něm desítky pilotů.

Kunovice Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Práškovací letouon Čmelák

Práškovací letouon Čmelák | Foto: Michal Sladký | Zdroj: Český rozhlas

Poprvé se československý zemědělský letoun určený k práškování a postřiku vznesl 29. června 1963. Dostal přezdívku Čmelák a ve filmu Vesničko má středisková se v něm svezl Július Satinský.

Přehrát

00:00 / 00:00

Čmelák slaví šedesátku. Toto práškovací letadlo bylo velmi oblíbené, zahynuly v něm ale desítky pilotů

„Těch katastrof bylo moc. Každý rok jsem chodil na pohřby kolegům,“ říká Petr Jarocký, šéfpilot společnosti Aircraft Industries, která je nástupcem Letu Kunovice. „Motor byl poddimenzovaný a váha byla, jaká byla.“

Ve Čmeláku nalétal Jarocký stovky hodin. „Opravdu to bylo riziko. Létám celý život, i zkušební lety a ty jsou složité a nebezpečné. Ale létání s Čmelákem je ještě nebezpečnější,“ zdůrazňuje.

To potvrzuje i další bývalý pilot Čmeláka Josef Studený. „Bylo to dobré letadlo do dobrých podmítek. A pilotovi neodpouštělo chyby,“ glosuje.

‚Zahynuli, uhořeli‘

„Práškaři“ létali tři až pět metrů nad zemí a k tragédiím neměli daleko.

Z práškovacího čmeláka bojovým letounem. Jediný prototyp mají v muzeu na Uherskohradišťsku

Číst článek

„Když jsme začínali v letecké škole Holešov, tak jako první nám ukázali album, kde bylo 50 předcházejících spolupracovníků. A čtyři zahynuli na Čmeláku. To letadlo neodpouštělo chyby. A hlavně když se přetížilo. Tam když se přidal plyn, tak čmelák reagoval zvýšeným hlukem,“ popisuje Studený a dodává:

„Máme spolužáky, kteří zahynuli, uhořeli.“

On sám také nebyl daleko od pádu. „Vydrolil se mi čep na válci. Naštěstí to bylo v té fázi letu, kdy jsem mohl zahodit náklad a kdy jsem byl kousek od letiště, ze kterého jsem vzlétal. Takže jsem znovu přistál. Ale kdyby se to stalo o minutu později, tak tu nejsem,“ popisuje.

„Můj tchán byl zkušený pilot, nejlepší v republice. Chytil dráty a zabil se. Tak to bylo,“ dodává Jarocký.

Práškovací letoun Čmelák | Foto: Michal Sladký | Zdroj: Český rozhlas

Zahlédnout dnes Čmeláka nad polem už se jen tak nepoštěstí. Vystavují ho ale například v Leteckém muzeu v Kunovicích.

„Máme Čmeláka Z-37, což je jeden z prvních, vyrobený byl v těch prvních sériích. Má výsostné označení ne československé, ale východoněmecké,“ láká ředitel muzea Martin Hrabec.

Čmeláků se vyrobilo přes 700 kusů. Létalo se s nimi nejen v Evropě, ale i v Indii, Iráku nebo ve Spojených státech.

Michal Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme