Máme se bát big dat? 'Analytici můžou zjistit, jestli jste milenka pana ředitele,' říká datový specialista
Všechny součásti našeho života jsou dnes zdrojem dat. Od platebních karet přes telefonní a elektronickou komunikaci až po údaje o provozu automobilů. A vyhnout se tomu nedá, pokud nežijete v pralese. „Každá otevřená webová stránka, každý okamžik, kdy se váš mobil připojí k síti, vše vytváří obrovskou datovou stopu,” upozorňuje datový specialista Jan Janča v rozhovoru s Lucií Výbornou.
Žijeme v době neuvěřitelného množství roztříštěných dat. A odborníci předpovídají, že budoucnost patří tomu, kdo tato data dokáže dát dohromady. Sama o sobě totiž smysl nedávají, ovšem dokážete-li dát více druhů dat dohromady, výsledky můžou být ohromující.
Máme se bát Big Dat? Analytici můžou zjistit, jestli jste milenka pana ředitele, říká Jan Janča
„Právě v tomto spočívá rozdíl mezi ‚daty’ a ‚informacemi’. Data jsou nuly a jedničky, které nemusí dávat smysl, naopak informace vznikají až tehdy, dáme-li jednotlivá data dohromady,” vysvětluje datový specialista Jan Janča.
Velké společnosti data sbírají doslova na každém rohu. A často o tom nemáme ani tušení.
„Například ve chvíli, kdy využíváte služby poskytovatele internetového připojení, dáváte toho o sobě spoustu vědět, například jaké máte zařízení, kde se nacházíte. A to vše se dá využít. Druhou skupinou dat jsou ta, která poskytujete vědomě - jako e-maily, telefony a podobně,” dodává Janča.
Většina společností s těmito daty dnes zatím příliš nepracuje. A je to prý dobře i špatně zároveň. Lepší práce s daty totiž může směrovat i ke zlepšování poskytované služby a kvalitnější péči o zákazníka.
„Další firmy naopak s daty pracují intenzivně. Zjišťují, zda vám mohou dát půjčku, zda nechcete přejít ke konkurenci, zda náhodou nejste milenka pana ředitele a podobně,” říká Janča.
Všechny, kteří se po jeho slovech bojí o ochranu své osobní údaje, Janča uklidňuje. V květnu 2018 totiž vstoupí v platnost nová evropská směrnice o ochraně osobních údajů, ve které se tento pojem značně rozšíří.
„Nově půjde i o kombinaci údajů, které na první pohled osobní nejsou, stanou se jimi také informace o IP adrese a telefonu například ve chvíli, kdy jste první, kdo si na e-shopu koupil nějakou unikátní věc,” naznačuje.
Big data
Big data neboli velká data je pojem z prostředí počítačů. Označuje obrovské množství dat, která počítačový software zpracovává. Díky internetu a mobilním telefonům jsou data o každém z nás všudypřítomná, informačně bohatá, a tedy velmi ceněná. Kdo má velké množství dat, ovládá zároveň velké množství informací. Data jsou tak černým zlatem dnešní doby, a firmy do této oblasti hojně investují.