Vědci objevili v lokalitě bývalé pískovny Cep II u Třeboně svižníka písčinného

Vědci objevili v lokalitě bývalé pískovny Cep II u Třeboně na Jindřichohradecku svižníka písčinného. Jde o vzácného brouka, který se na místo vrátil po 11 letech. V tiskové zprávě o tom informoval Jiří Řehounek z ekologického sdružení Calla.

Třeboň Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bývalá pískovna Cep II u Třeboně na snímku z roku 2013

Bývalá pískovna Cep II u Třeboně na snímku z roku 2013 | Zdroj: Profimedia

„Svižník písčinný potřebuje pro svůj život rozsáhlé plochy jemného substrátu bez vegetace, nejlépe u vody. Ty po regulaci řek nachází právě na místech, kde se ukládá elektrárenský popílek nebo kde se těží suroviny. Jakmile taková místa zarostou, svižník zmizí,“ uvedl entomolog z Biologického centra Akademie věd ČR Lukáš Čížek.

Pískovna Cep II podle vědců představuje přírodní laboratoř. Tůně vznikly rekultivací prostoru, kde se v minulosti těžil písek. Takto vytvořené místo ponechali vědci a ochránci přírody přirozenému vývoji. Revitalizace nedalekého rašeliniště Hrdlořezy, které se nachází na ploše 150 hektarů, začala v roce 2019.

„V pískovně Cep II můžeme pozorovat, že ponechání člověkem narušených stanovišť přírodním procesům funguje. Naopak vysazování borových monokultur, které se pro rekultivaci pískoven často využívaly, vede rychle k zániku vzácných stanovišť a vymření ohrožených živočichů a rostlin. Právě svižník písčinný je dobrým příkladem druhu, kterému lesnické rekultivace vůbec neprospívají,“ uvedl Řehounek.

Nejde o prvního vzácného živočicha, jehož vědci v lokalitě objevili. V minulosti potvrdili, že v pískovně žijí například cvrček pobřežní a saranče slaništní, což jsou vzácné druhy rovnokřídlého hmyzu.