Otakar Michl, kronikář českého undergroundu. StB se mylně domnívala, že ho získá za spolupracovníka

Před šestačtyřiceti lety se komunistický režim pokusil rozprášit český hudební underground. Nepovedlo se mu to – naopak přispěl ke vzniku Charty 77. Oba fenomény, underground a Chartu, propojuje hudebník a překladatel Otakar Michl, kterého v pořadu Portréty připomene hudební publicista Jaroslav Riedl.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Otakar Michl

Otakar Michl | Zdroj: Archiv bezpečnostních složek

Otakar Michl (1949–2021), kytarista a překladatel, byl zajímavou postavou českého undergroundu z mnoha důvodů, mimo jiné pro skutečně mimořádnou paměť, se kterou dokázal po letech okomentovat nekvalitní hudební nahrávky nebo dobové fotografie z dávno zapomenutých akcí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Otakar Michl, kronikář českého undergroundu

Může to souviset s tím, že byl mezi ostatními „máničkami“ trochu jiným případem: vysokoškolák, počítačový programátor – a člověk, který dobře poznal, kdy končí hudba a začíná „na mě už moc chlastu a keců“, jak řekl v rozhovoru s vydavatelem undergroundové hudby Vladimírem Drápalem v roce 2014.

Pozoruhodným svědectvím o životě Otakara Michla je i svazek, který na něj vedla Státní bezpečnost. Ta se domnívala, že Michla získá jako spolupracovníka. To se nejenže nepodařilo, Michl byl naopak obětí řady zásahů estébáků, kteří se snažili dosáhnout jeho vyhození z práce, a především jej diskreditovat před nejbližšími přáteli fámami, že spolupracovníkem Státní bezpečnosti je.

Ničil životy disidentů. Po 30 letech bývalý příslušník StB Maryško dostal trest za šikanování

Číst článek

Michl hrál se Státní bezpečností složitou hru, při které nikdy neřekl víc, než StB věděla. Vždy před vyšetřovateli hájil právo hrát hudbu, která ho baví – a otevřeně obhajoval i důvody podpisu pod Chartou 77.

Michl tak dosáhl zvláštní situace, kdy coby chartista a undergroundový hudebník mohl přežívat v zaměstnání, rozhodně ale nelze říci, že by jeho postavení bylo jednoduché.

Neváhal se přitom zastávat přátel, jako například v prosinci 1976, kdy redakci časopisu Mladý svět zaslal reakci na pomlouvačný článek s titulkem Případ Magor. Detailně vyvrátil všechny lži, které autoři článku (ti se pod článek „odvážně“ podepsali jen jako „Kolektiv redakce MS“) snesli o českém undergroundu. Nepřekvapí, že pilná redakce jeho dopis předala Státní bezpečnosti.

Když před jedenácti lety vyšly v nakladatelství Pulchra jeho obsáhlé vzpomínky na českou undergroundovou scénu 70. let, napsal hudební publicista Ondřej Bezr, že jde o text „zábavný i mrazivý“. Přibližuje totiž dobu, kdy komunistické straně vadilo i několik nezávislých hudebních uskupení.

Pořad Portréty připomene Otakara Michla v souvislosti s výročím vykonstruovaného soudního procesu s českým undergroundem z roku 1976.

David Hertl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme