Avast se brání obvinění a pokutě, které dostal od Úřadu pro ochranu osobních údajů. Zvažuje žalobu
Bezpečnostní počítačová firma Avast nesouhlasí s pokutou 351 milionů korun od Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) a zvažuje další kroky včetně správní žaloby. Rekordní pokuta se týká předávání neanonymizovaných údajů o zhruba 100 milionech uživatelů dceřiné společnosti Avastu Jumpshot. Avast ji na začátku roku 2020 uzavřel. Firma to uvedla ve vyjádření pro ČTK.
Avast zpracovával osobní údaje uživatelů stejnojmenného antivirového programu a jeho rozšíření pro internetové prohlížeče.
Část údajů ve zkoumané části roku 2019 předal své divizi Jumpshot, která se prezentovala jako firma zpřístupňující data marketérům, jimž poskytovala vhled do online chování spotřebitelů.
Avast dostal v Česku pokutu 351 milionů Kč. Dceřiné firmě předal osobní údaje asi 100 milionů uživatelů
Číst článek
Uživatelé antivirového programu byli společností Avast mylně informováni o předávání anonymních údajů za účelem analýzy trendů, uvedl ÚOOÚ. Pokuta je pravomocná a je nejvyšší, jakou kdy úřad udělil.
„Rozhodnutí ÚOOÚ se týká někdejších činností zahrnující zpracovávání osobních údajů Jumpshotem, dceřinou společností, kterou Avast dobrovolně uzavřel v lednu 2020. Avast s rozhodnutím a popisem skutečností ÚOOÚ nesouhlasí a zvažuje další kroky, včetně správní žaloby.“
„Avast dál potvrzuje svůj závazek chránit data a soukromí svých uživatelů a proaktivně podniká kroky na ochranu soukromí, které jsou pro něj nejvyšší prioritou. Zároveň je i nadále aktivním členem celosvětových organizací a iniciativ zaměřených na ochranu osobních údajů,“ uvedl Avast ve vyjádření.
Úřad v rozhodnutí zdůraznil, že společnost Avast je jedním z předních odborníků na kybernetickou bezpečnost, který nabízí veřejnosti nástroje k ochraně dat a soukromí.
Avast musí v USA zaplatit pokutu. Skrz českou dceřinou firmu získával a prodával data o uživatelích
Číst článek
Její zákazníci nemohli očekávat, že právě tato společnost bude předávat jejich osobní údaje, respektive údaje, na jejichž základě by mohla být zjištěna nejen jejich totožnost, ale například i zájmy, preference, bydliště, majetkové poměry, profese a další údaje týkající se jejich soukromí.
Kvůli zacházení s osobními údaji uživatelů má Avast problém nejenom v Česku, ale i ve Spojených státech.
Koncem letošního února informovala americká Federální obchodní komise (FTC), že Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (přes 393 milionů Kč) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům.
Firma podle americké komise nepravdivě uváděla, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.
Značka Avast je součástí společnosti Gen Digital, která vznikla v roce 2022 spojením Avastu a americké firmy NortonLifeLock.