V Česku 75 procent výuky stále probíhá tak, že učitel pracuje hromadně se všemi žáky ve třídě jednou společnou formou se stejným obsahem činnosti. Jak jednosměrný výklad od tabule zpestřit?
Podle nedávného výzkumu nizozemského autora by už v roce 2027 mohly ročně spotřebovat tolik energie jako celé Nizozemsko – pokud by ovšem vývoj šel dopředu stejným tempem.
Kdo je v pohodě, lépe se učí. Kdo je v pohodě, lépe učí. Wellbeing na školách – duševní zdraví jako priorita ministerstva školství. Je to tak doopravdy?
Deník Washington Post označil jeho knihu za „triumf kritického myšlení“. Americký profesor kognitivní psychologie Daniel T. Willingham se zkrátka umí dobře ptát, a navíc dobře vysvětlovat.
U dětí, které se loudají, musíme být trpěliví a laskaví, nemůžou za to, že jim hlava utíká do světa představ, a než se naučí organizovanost, bude jim trvat delší dobu, říká psycholožka Šárka Miková.
Průnik do městské společnosti byl svým způsobem nutný. „Historici předpokládají, že možnosti reprodukce města z vlastních zdrojů byly po celý středověk i novověk dost omezené,“ říká etnolog.
Pro rodinu je dítě na učňovské škole ekonomicky nejméně výhodné. Nejenže často potřebuje nákladné pomůcky, ale kvůli výdělku na praxi rodina přišla o podporu. I proto děti školu leckdy nedokončily.
„Učitelé říkají, že děti zanedbaly hodně látky. Já bych souhlasil, že nemáme tlačit na to, aby to dohnaly,“ řekl Plusu Ondřej Hausenblas z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.
I podle ministra školství za ANO Roberta Plagy ale novela reflektuje současný systém využívaný řediteli škol, kteří už nyní mohou ve výjimečných případech zaměstnat odborníka.
Celkově školáci své sociální kontakty omezili v době výuky na dálku o víc než polovinu. Podle zhruba 55 procent rodičů se zároveň s tím zhoršil u dětí i pocit pohody a štěstí.
Zavřené hranice? Kdeže. To je titulek v Mladé frontě Dnes. Následují příklady cest, kde se dají na Šumavě překročit hranice do Německa. Ty se podle místních nedají uzavřít dokonale.
V angličtině toho dokonce znají kluci víc než dívky. „Přitom u jiných jazyků jsou většinou lepší děvčata, protože mají větší trpělivost na učení slovíček a jsou pečlivější.“
I když to běžný návštěvník pražské zoo asi netuší, v zahradě se učí a hrají si i zvířata. Činnost je součástí takzvaného enrichmentu, zjednodušeně tedy volnočasových aktivit pro zvířata. V rámci něj je chovatelé můžou učit hledat jídlo nebo i trénovat na stěhování do nových prostor.
Česká republika si připomíná osobnost středověkého kazatele a reformátora církve Mistra Jana Husa, který 6. července 1415 zemřel za městem Kostnice na hranici v plamenech. Kázal proti kupčení s odpustky a kromě jiného žádal i mravní čistotu kněží. Za své názory byl obviněný z kacířství.
V České republice je podle Národního ústavu vzdělávání jen šest škol, které jsou oficiálně zapojené do testování kvality domácí výuky u žáků druhého stupně. Ani jedna z nich není v Královéhradeckém kraji, děti tak často musí na půlroční kontrolní zkoušky dojíždět do vzdálených měst.
Ne všechny děti se tento týden začaly učit ve školních budovách, některým v tom překáží nemoc. Právě takovým se snaží zameškané učivo doplnit například Základní škola při Fakultní nemocnici v Brně. Do výuky jsou tam zařazováni žáci prvního až devátého ročníku, kteří jsou chronicky nemocní, po úrazu či zdravotně oslabení.
Dětí, které mají poruchu učení, nebo chování je v Česku stále víc. Řada z nich ale ve skutečnosti vůbec problémy mít nemusí. Poradny někdy vydají nesprávnou diagnózu na žádost rodičů. Ti doufají, že se pak na jejich dítě budou klást menší nároky. Děti s výchovnými poruchami mohou znamenat i určitý finanční přínos pro školy.
Úředníci ministerstva školství považují současné rámcové osnovy na školách za zastaralé a příliš obecné. Dnešním dnem proto zahájili diskuzní týden s učiteli, který má přinést odpověď na zásadní otázku – co učit v jednotlivých předmětech.
Děti si dnes ze škol odnesly svá vysvědčení. Prvňáčci na nich mají i známku ze psaní a někteří z nich se mohou pochlubit i tím, že se učili nový typ písma – Comenia Script. Jaký byl jeho první rok testování?
Střední školy se potýkají už několikátým rokem s nedostatkem žáků. Situace se má zlepšit až za sedm let. Prázdné lavice a rušení studijních oborů jsou v těchto týdnech černou můrou pro některé ředitele středních škol. K přijímacím zkouškám, které se konají v těchto týdnech, se už několikátým rokem hlásí malý počet studentů. Problémy mají hlavně učňovské a umělecké školy.
Žáci devátých tříd mají nejvyšší čas přemýšlet o volbě dalšího vzdělání. S volbou jim mohou pomoci takzvané veletrhy škol a učebních oborů. Jeden z těch větších právě dnes začíná ve středočeském Kolíně.