83 mrtvých v jediném závodě. I to patří k historii 24 hodin Le Mans
Bezesná noc čeká dnes fanoušky slavného závodu 24 hodin v Le Mans. Přesně v 15 hodin odstartuje legendární test rychlosti a spolehlivosti aut i pilotů. Jeho devadesátiletá historie je plná soubojů, slavných vítězství, ale i tragických nehod. Jedna z nich dokonce ovlivnila závodění po celém světě.
Vůbec poprvé se 24 hodin v Le Mans jelo přesně před devadesáti lety v roce 1923. Tehdy to ale nebyl klasický závod, spíš test spolehlivosti aut.
„Ve skutečnosti vůbec nešlo o to, kdo vyhraje, protože pravidla byla nastavená tak, že v prvních třech ročnících šlo o to, která značka za následující tři po sobě jdoucí roky dokáže ujet co nejvíc kilometrů,“ připomíná přímo na okruhu Petr Minařík
„V 1. ročníku bylo nejméně odpadlých v celé historii Le Mans. Jednalo se o tři vozy,“
dodává legenda mezi českými motoristickými novináři a mnohonásobný návštěvník slavné čtyřiadvacetihodinovky Petr Minařík.
Úsměv na jeho tváři se ale rychle mění při vzpomínce na velmi smutný ročník v padesátých letech s nebývale tragickou nehodou.
„V roce 1955 zahynulo při nejtragičtější nehodě 83 lidí. Způsobil to motor mercedesu, který se utrhl, spadl mezi diváky a usmrtil takové množství diváků. Díky tomu Le Mans získalo strašnou pověst,“ říká Minařík a dodává:
„Ve 4 zemích světa pak okamžitě zakázali automobilové závody jako například Švýcarsku, Mexiku a Amerika kvůli tomu vystoupila z Mezinárodní automobilové organizace FIA. Zákaz nakonec zůstal pouze ve Švýcarsku.“
Historické duely
Raději s Petrem Minaříkem rychle měníme téma při jeho vzpomínkách na nejslavnější auta a jezdce Le Mans. Pochopitelně u toho prvního dominují tři nejúspěšnější značky historie Porsche, Audi a Ferrari. O nejlepších jezdcích měl český matador mezi motoristickými novináři také hned jasno.
„Jacky Ickx, Hans-Joachim Stuck. Před tím než jsem sem začal jezdit, tak tady Američané jezdili s Fordem GT40. To byla strašně slavná éra. Ve skutečnosti se totiž závod Le Mans změnil v duel - mezi Ferrari a Fordem, Peugeotem nebo Toyotou a Audi v posledních letech. Uvidíme letos!“
Uzavírá Petr Minařík rychlý průlet historií závodu žhavou současností. 81. ročník startuje v 15 hodin, za volantem vozu Lotus-Praga se bude střídat jediný Čech v letošním ročníku Jan Charouz.