Velkou cenu Monzy ovládl Leclerc a Ferrari slaví vítězství na domácí půdě, Verstappen dojel šestý
Monacký pilot Charles Leclerc z Ferrari vyhrál Velkou cenu Itálie formule 1 před jezdci McLarenu Oscarem Piastrim a vítězem kvalifikace Landem Norrisem. Italská stáj v domácím závodě v Monze profitovala ze strategie jediné zastávky v boxech, ostatní hlavní konkurenti měnili pneumatiky dvakrát
Po startu ze sedmého místa skončil šestý lídr mistrovství světa Max Verstappen z Red Bullu a vyrovnal svůj nejhorší výsledek v sezoně v závodech, které dokončil.
Nizozemského jezdce porazili i čtvrtý Carlos Sainz z Ferrari a pátý Lewis Hamilton z Mercedesu. Verstappen čeká na vítězství už šest závodů a v čele pořadí se jeho náskok na Norrise snížil na 62 bodů. Britský rival byl v Monze také autorem nejrychlejšího kola. V Poháru konstruktérů se náskok Red Bullu před McLarenem ztenčil na pouhých osm bodů.
Leclerc v podstatě zaznamenal druhé domácí vítězství v sezoně, protože ovládl i květnovou Grand Prix Monaka. Právě tam shodou okolností skončil Verstappen rovněž šestý. V kariéře to byl Leclercův sedmý triumf a v Monze druhý po roce 2019. Upevnil si tím třetí místo v pořadí mistrovství světa.
Ostrý start
Už samotný start závodu zamíchal pořadím v čele. Norris sice v první zatáčce udržel vedení před Piastrim, ale už v další šikaně po ostrém souboji týmových kolegů se do čela dostal australský pilot a Norrise předjel i Leclerc.
Z původně třetí pozice se propadl Russell, který se po souboji s Piastrim na konci cílové rovinky nevešel do zatáčky a po průjezdu zpomalovací šikanou se zařadil na sedmé místo. Navíc pokračoval s poškozeným předním křídlem a ve 12. kole si zajel pro nové. Závod dokončil sedmý před dvojkou Red Bullu Sergiem Pérezem.
Po prvních zastávkách v boxech se vrátil Norris před Leclerca, poté co pit stop absolvoval o kolo dřív než rival z Ferrari. Brit dostal od týmu svolení útočit na Piastriho, ale ke kolegovi se na kontakt i kvůli chybě v šikaně nedostal. Zajel pak jako první z elity podruhé do boxů už ve 34. z 53 kol.
Plán Ferrari
K mechanikům postupně zajeli i soupeři s výjimkou jezdců Ferrari. A sázka na výdrž pneumatik týmu k radosti početných tifosi vyšla. Sainze sice Piastri s Norrisem s čerstvějšími pneumatikami předjeli, ale Leclerc už byl v tu chvíli daleko. Australan měl devět kol na zlikvidování jedenáctisekundové ztráty, v cíli jej od vítěze dělilo 2,664 sekundy.
Dříve zcela dominantní Verstappen se do soubojů o pódium vůbec nezapojil. V čele závodu se ocitl alespoň na chvíli poté, co jezdci Red Bullu počkali nejdéle na první pit stop. A když už zajel do boxů, měli mechanici potíže s výměnou jeho pravého zadního kola. Jedno místo oproti startovní pozici získal jen díky Russellovým potížím.
Argentinec Franco Colapinto v prvním startu za Williams po vyhazovu Logana Sargaenta obsadil dvanácté místo. Za dva týdny bude šampionát pokračovat Velkou cenou Ázerbájdžánu.