Olympijský deník Roberta Mikoláše: V království lodí
Olympijské Čching-tao je v těchto dnech zasvěceno jachtařům a surfařům. Fanoušci lodí s plachtami poháněných větrem ale mají v tomto městě také unikátní možnost seznámit se s historickými modely plavidel, která třeba navrhl ruský car Petr Veliký nebo staří Římané. Vše díky modeláři, kterého v městě Čching-tao na jeho výstavě vyzpovídal zpravodaj Českého rozhlasu v Číně Robert Mikoláš. Více se dozvíte v jeho dnešním Olympijském deníku.
"Tohle je starodávná čínská loď, džunka, jedno z celkem čtyř nejznámějších typů starověkých plavidel Říše středu. Právě na něm se v 8. století do Japonska plavil slavný buddhistický mnich Ťien Čen,"ukazuje mi 50letý Čcheng Mou Paj svůj nejoblíbenější model. Stojíme uprostřed hotového království lodí; člověk neví, na kterou z nich aspoň symbolicky vkročit.
"Tohle je římská galéra, vidíte ta dlouhá vesla, za nimi byli otroci, vojáci čekali na palubě,"vysvětluje a jeho prsty se doslova s láskou jemně pohybují po plachtách i stěžních.
"Narodili jsme se v Čching-tau a jako malí kluci jsme na moři každý den viděli různé typy lodí, nejvíce ale klasické džunky, proto právě tu jsem před 13 lety modeloval jako první. A spojení vody s těmito plavidly mne neopustilo dodnes,"vysvětluje pan Čcheng počátky náročné záliby. Náročné na čas i na peníze.
"V Číně dělá modely starých lodí jen pár jedinců. Je těžké sehnat odbornou literaturu. Některé nákresy jsem třeba musel koupit od námořní asociace, jiné vyhledat v zahraničních publikacích. Jako materiál pak používám dřevo z hrušní rostoucích v nedalekých horách. A jak dlouho mi trvá každou z nich postavit? Osm měsíců až jeden rok."
A když už je prý téměř hotov, pracuje nepřetržitě. Nemůže se totiž dočkat. "Cítím se vždy hrozně unavený, ale nepřestanu, dokud ji nedodělám. Ovšem pak to ze mne spadne, vše je rázem úžasné. Nemohu vylíčit, jak jsem šťastný,"svěřuje se Čcheng Mou Paj, který se cítí poctěn i tím, že ho pořadatelé olympijských her vyzvali, aby v rámci doprovodných programů veřejnosti ukázal některé z celkem dvaceti modelů, které dosud postavil.
A tak zatímco jen několik metrů od nás se na otevřeném moři prohánějí nejlepší jachtaři světa, my pokračujeme ve výpravě do dějin lodního stavitelství. Chvíli se šplháme do lanoví francouzské fregaty, prolézáme třípatrovou záď britského korábu a naší pouť zakončíme na lodi navržené ruským carem Petrem Velikým.