Vodní nádrže Orlík a Slapy omezí motorová plavidla, vzniknou plochy vymezené pro koupání
Na přehradách Orlík a Slapy by mohlo být bezpečnější koupání. Kvůli ochraně plavců totiž na vodních nádržích vznikne celkem 16 ploch, do kterých nebudou moct vjíždět motorová plavidla. Rozhodl o tom ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO. V okolí těchto míst se navíc budou muset čluny a další plavidla pohybovat maximálně desetikilometrovou rychlostí.
Dan Ťok omezeními reaguje na nehodu na Orlické přehradě. Po srážce s rychle jedoucím skútrem tam zemřela 18letá dívka, která jela na motorové pramici. Tato nehoda rozpoutala debatu o bezpečnosti vodních ploch, kde není rychlostní omezení pro lodě.
Premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD po ministru dopravy požadoval opatření, která by podobným nehodám zábranila.
Podle Dana Ťoka resort pravidla změnil i kvůli obavám ze sankcím Evropské unie, která už dříve upozornila na nedostatečné množství ploch, kde lze motorová vozidla používat.
Nová úprava také rozvolnila pravidla tak, že na velkých vodních plochách mohou čluny jezdit bez rychlostního omezení, pokud se nacházejí ve vzdálenosti větší než 25 nebo 50 metrů od břehu.
Jízda podél břehu
Plavidla ale mohou jezdit jen podél břehu a zakázány jsou takzvané figurální prvky, umělé vlnění a další činnost, která je oblíbená zejména u uživatelů vodních skútrů.
Podle ředitelky Státní plavební správy Kláry Němcové správa uvažovala o vytvoření bezpečných prostor pro plavce už před srážkou loďky s vodním skútrem z 10. července.
„Plavební správa sama vnímala, že nejslabší účastník plavebního provozu je koupající se plavec a chtěla prostor pro plavce a plavidla alespoň částečně oddělit. Vymezená plocha neznamená, že by plavec nemohl plavat jinde, znamená jen, že do ní nesmí vplout plavidlo a plavec je tak v ní v bezpečí," uvedla Němcová.
Plochy pro plavce vybírala plavební správa mimo jiné v součinnosti s obcemi v okolí obou nádrží. Obecně jde o pláže, které jsou nejčastěji využívány ke koupání.