Sanitky by už v Plzni na Klatovské třídě neměly tolik vířit prach

Plzeň poslední dobou často překračuje limity polétavého prachu. K nepěkné kvalitě ovzduší částečně přispívají i vozy záchranné služby a dalších složek integrovaného záchranného systému, které využívají tramvajové pásy na frekventované Klatovské třídě. Pokud je sucho, zvednou oblaka prachu, který dýchají nejen motoristé v okolo jedoucích autech, ale hlavně lidé na tramvajových zastávkách a na chodnících.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Sanitka, sanitní vůz (ilustrační foto)

Sanitka, sanitní vůz (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Lidé na tramvajových ostrůvcích se na prach nadšeně netváří, ale mnozí to chápou, jako Alena Ženíšková z Plzně: „Jde o záchranu života, proto to překousnu.“

Příjemné to každopádně není. Záchranářské vozy ale jinou šanci nemají. Kdyby na koleje nemohly, dostávaly by se k pacientům s velkým zpožděním. Klatovská třída je totiž v jednom kuse ucpaná.

Přehrát

00:00 / 00:00

O tématu natáčela Jana Kosová

„Na tramvajové pásy vjíždíme v okamžiku, kdy nemáme možnost dostat se v časovém limitu a bezpečně na místo, kam nás operační středisko vyslalo. V době špičky projet po Klatovské na Lochotín po standardní cestě je opravdu velmi složité,“ říká mluvčí záchranky Lenka Ptáčková. Podle ní zkrátka čeští řidiči stále neumí udělat sanitkám místo:

„Naši řidiči neumí vytvořit pruh pro rychle jedoucí vozidla, ať už se to týká sanitních nebo policejních vozů.“

Plzeňské městské dopravní podniky o tomto problému ví a snaží se ho řešit. Tramvajové pásy pravidelně uklízí. Jenže je to podle Josefa Vracovského, ředitele úseku drážní cesty, doslova sisyfofská práce:

Sanitka | Foto: Jan Rosenauer

„Povrch velkoplošných panelů má tu vlastnost, že má protiskluzovou úpravu. Tento povrch je zdrsněný a po zimním období se nečistoty spolu se solí do drážek nalepí. Při čištění potom dochází k částečnému uvolnění. Jakmile to vyschne, práší se.“

Po letošní zimě dopravní podniky dokonce umyly koleje tlakovou vodou. Stejně to moc nepomohlo. A tak se rozhodly mírně omezit čištění v okrajových, méně frekventovaných částech města a naopak ho posílit v centru.

„V letošním roce jsme přistoupili k tomu, že provádíme čištění tratí diferencovaně. Dříve jsme čistili všechny úseky jednou za 14 dní. Teď s ohledem právě na velkou prašnost některých úseků v centru města jsme přistoupili k tomu, že se čištění provádí dvakrát týdně,“ uvádí Josef Vracovský.

On i vedoucí střediska vrchní stavby Zdeněk Kaluba doufají, že se častým úklidem problém vyřeší a ubude tak i stížností od Plzeňanů.

„Chodí nám na prašnost stížnosti, lidé to určitě vnímají negativně. Děláme maximum pro to, abychom je uspokojili,“ dodává Kaluba.

Jana Kosová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme