Sanitky by už v Plzni na Klatovské třídě neměly tolik vířit prach
Plzeň poslední dobou často překračuje limity polétavého prachu. K nepěkné kvalitě ovzduší částečně přispívají i vozy záchranné služby a dalších složek integrovaného záchranného systému, které využívají tramvajové pásy na frekventované Klatovské třídě. Pokud je sucho, zvednou oblaka prachu, který dýchají nejen motoristé v okolo jedoucích autech, ale hlavně lidé na tramvajových zastávkách a na chodnících.
Lidé na tramvajových ostrůvcích se na prach nadšeně netváří, ale mnozí to chápou, jako Alena Ženíšková z Plzně: „Jde o záchranu života, proto to překousnu.“
Příjemné to každopádně není. Záchranářské vozy ale jinou šanci nemají. Kdyby na koleje nemohly, dostávaly by se k pacientům s velkým zpožděním. Klatovská třída je totiž v jednom kuse ucpaná.
„Na tramvajové pásy vjíždíme v okamžiku, kdy nemáme možnost dostat se v časovém limitu a bezpečně na místo, kam nás operační středisko vyslalo. V době špičky projet po Klatovské na Lochotín po standardní cestě je opravdu velmi složité,“ říká mluvčí záchranky Lenka Ptáčková. Podle ní zkrátka čeští řidiči stále neumí udělat sanitkám místo:
„Naši řidiči neumí vytvořit pruh pro rychle jedoucí vozidla, ať už se to týká sanitních nebo policejních vozů.“
Plzeňské městské dopravní podniky o tomto problému ví a snaží se ho řešit. Tramvajové pásy pravidelně uklízí. Jenže je to podle Josefa Vracovského, ředitele úseku drážní cesty, doslova sisyfofská práce:
„Povrch velkoplošných panelů má tu vlastnost, že má protiskluzovou úpravu. Tento povrch je zdrsněný a po zimním období se nečistoty spolu se solí do drážek nalepí. Při čištění potom dochází k částečnému uvolnění. Jakmile to vyschne, práší se.“
Po letošní zimě dopravní podniky dokonce umyly koleje tlakovou vodou. Stejně to moc nepomohlo. A tak se rozhodly mírně omezit čištění v okrajových, méně frekventovaných částech města a naopak ho posílit v centru.
„V letošním roce jsme přistoupili k tomu, že provádíme čištění tratí diferencovaně. Dříve jsme čistili všechny úseky jednou za 14 dní. Teď s ohledem právě na velkou prašnost některých úseků v centru města jsme přistoupili k tomu, že se čištění provádí dvakrát týdně,“ uvádí Josef Vracovský.
On i vedoucí střediska vrchní stavby Zdeněk Kaluba doufají, že se častým úklidem problém vyřeší a ubude tak i stížností od Plzeňanů.
„Chodí nám na prašnost stížnosti, lidé to určitě vnímají negativně. Děláme maximum pro to, abychom je uspokojili,“ dodává Kaluba.