Dlažební kostky z původního Masarykova okruhu v Brně půjdou do charitativní aukce
Tento týden mizí poslední pozůstatky starého Masarykova okruhu v Brně z roku 1930. Může za to rekonstrukce silnice mezi Popůvkami a Kývalkou na Brněnsku. Dlažební kostky, které pamatují první ročníky Velké ceny Brna, nahradí asfalt. Současný provozovatel okruhu, společnost Automotodrom Brno, část kostek zachová a vyrobí z nich upomínkové předměty.
Dlažební kostky jsou sice stále běžným povrchem silnic, na automobilové závodní dráze si je ale dnes už těžko lze představit. Právě takový povrch byl typický pro brněnský Masarykův okruh.
„Kostky jako závodní dráha jsou úplně špatné, ale v předválečné době materiálů moc nebylo. Kostky byly nebezpečné v tom, že když zapršelo, tak strašně klouzaly. Zaplaťpánbůh, že už to bude jinak i pro normální provoz,“ říká technik závodní dráhy Jiří Borůvka.
Dlažební kostky z původního Masarykova okruhu v Brně půjdou do charitativní aukce. Podrobnosti zjišťovala Věra Gajdošíková
Kostky jsou zatím na svém místě, dokud je silničáři neodstraní. Několik desítek z nich ale najde nové využití, popisuje Jiří Smetana z Automotodromu Brno:
„Některé z nich zůstanou tady jako upomínkové předměty a vznikne omezená série třiceti dlažebních kostek, které budou mít na sobě destičku se jménem některého ze slavných závodníků, kteří závodili jak na starém, tak na novém okruhu. U žijících nebo stále aktivních závodníků necháme tyto destičky podepsat.“
Na kostkách by se měly objevit i takové legendy jako Giacomo Agostini nebo Phil Read. „Z českých závodníků už bohužel není mnoho žijících, největší legenda František Šťastný zemřel v roce 2001, ale rádi bychom, aby nám kostku podepsal třeba Ladislav Čada,“ doplnil Smetana.
Kostky pak půjdou do dražby, která proběhne v první polovině června a její výtěžek je určen na dobročinné účely. „Jednáme s Fakultní nemocnicí Brno s tím, že by část výtěžku šla na dětskou onkologii, a jednáme s Nadačním fondem Emil, který pomáhá handicapovaným dětským sportovcům,“ upřesňuje Jiří Smetana.
S dražbou závodní dráhy už má společnost Automotodrom Brno zkušenosti. Když se před pár lety měnil starý asfaltový povrch za nový, dražil se původní asfalt rozřezaný na kostky. „Vydražilo se dvacet kostek v celkové hodnotě přes 200 tisíc korun. Nejdražší kostka s podpisem Valentina Rossiho se vydražila za 35 tisíc,“ vypočítal Smetana.