Formule 1 bude po 23 letech bez obhájce titulu. Stane se tak posedmé v historii
Letošní mistr světa F1 Nico Rosberg šokoval svět motoristického sportu poté, co oznámil, že se rozhodl ukončit jezdeckou kariéru. To znamená, že v příštím ročníku F1 bude na startovním roštu chybět úřadující šampion. Stane se tak posedmé v historii šampionátu, jehož existence se datuje od roku 1950.
„Následuji své srdce. Je to hrozně jednoduché, když jsem dosáhl toho, co jsem chtěl,“ vysvětlil Nico Rosberg v prohlášení, které zveřejnil na sociálních sítích.
Německý pilot, jenž měl u stáje Mercedesu stále platnou smlouvu, tak přichází o možnost titul v příští sezoně obhájit.
Šampion F1 bude na startu následující sezony chybět po 23 letech, když v roce 1994 nezávodil mistr světa ze sezony 1993 Alain Prost. V jeho případě však nešlo o příliš překvapivé rozhodnutí, protože kariéru na jeden rok přerušil už krátce před tím a navíc už mu bylo 39 let.
El último piloto en retirarse de la #Fórmula tras ser campeón fue Alain Prost en 1993, Antes @nigelmansell en 92, aunque lo habían anunciado pic.twitter.com/YakYbRvtC4
— Alejandro BulleGoyri (@abulleF1) 2 December 2016
F1 se bez úřadujícího mistra světa musela obejít i v roce 1993, kdy se Nigel Mansell nedomluvil na pokračování u týmu Williams a odešel závodit do Spojených států.
Některé konce šampionů byly o poznání smutnější. Jackie Stewart už ke své poslední velké ceně ani nevyrazil, protože se jeho týmový kolega Francois Cevert zabil při tréninku na okruhu ve Watkins Glen, který hostil poslední závod sezony. Stewarta, už jistého mistra světa 1973, smrt parťáka zasáhla natolik, že se rozhodl se závoděním skoncovat o něco dřív, než plánoval.
To Jochen Rindt obhajovat svůj titul z roku 1970 nemohl – bohužel proto, že ještě před tím, než se stal mistrem, přišel o život na dráze v italské Monze. Náskok Rakušana v tabulce mistrovství světa mu ale nakonec stačil k tomu, aby ho už nikdo z jezdců ve zbývajících kláních nepřeskočil.
Jochen Rindt, Germany 1970 pic.twitter.com/bmXjkcXOL9
— LienhardRacing 11 (@LienhardRacing) 23 November 2016
Sezony, jež následovala po zisku jeho titulu, se nedožil ani Brit Mike Hawthorn. Osudným se mu však nestalo závodění, nýbrž dopravní nehoda v civilním autě v lednu 1959. Hawthorn by si však pravděpodobně nezazávodil ani v případě, že by ho tato tragédie nepotkala. Již několik měsíců před tím totiž oficiálně ohlásil odchod z F1.
V roce 1952 nemohl na svůj úspěch navázat ani nejúspěšnější jezdec padesátých let Juan Manuel Fangio. Důvod? Jeho zaměstnavatel Alfa Romeo se totiž stáhl z F1, takže Argentinec na poslední chvíli přišel o šanci získat svůj druhý titul. V dalších letech si to však nahradil.