Ministerstvo zemědělství vydalo na propagaci potravin za 6 let 1,5 miliardy korun
Ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský a intervenční fond a Vinařský fond vydaly na kampaně propagující potraviny a víno za šest let miliardu a půl korun, aniž někdo zjišťoval, jaký přínos tato aktivita měla. Upozorňuje na to ve své aktuální zprávě Nejvyšší kontrolní úřad.
Problém je podle NKÚ v definování cíle kampaní. Nebyla totiž známá hodnocení a parametry na začátku a na konci kampaně. Cílem bylo podpořit prodej a nebylo jasné, jaké prodeje byly na začátku před spuštěním kampaně a zda došlo k navýšení.
„NKÚ se zaměřil na komunikační kampaně tří značek během období 2008 – 2013. Jedná se o značky Klasa, Regionální potravina a Vína z Moravy a Vína z Čech, které podporovalo ministerstvo zemědělství, Státní zemědělský intervenční fond a Vinařský fond,“ informuje Miloslav Kala, prezident NKÚ.
Telefonický rozhovor redaktorky Veroniky Sedláčkové s bývalým ministrem zemědělství a prezidentem NKÚ
Podle NKÚ Ministerstvo zemědělství porušilo u všech šesti „nadzlínských“ zakázek zákon. Úřad dále oznámil, že se jedná o porušení rozpočtové kázně ve výši 565 miliónů korun.
„Byla využívána forma přímého oslovování. O zakázku se neutkalo více uchazečů a některé z nich probíhaly netransparentně. Dále nebylo jasné, za jakých podmínek se měli soutěžící mezi sebou utkat,“ konstatuje prezident NKÚ.
„Pokud se stala někde chyba, tak musí být dotyčný potrestán. Stojím za principem, že stát má podporovat kvalitní českou a zejména regionální potravinu, protože v minulosti se ukázalo, že zemědělství je postižené tím, že zde není dostatečná podpora kvalitních surovin jako celku,“ tvrdí Petr Bendl, bývalý ministr zemědělství.
Podle něj stát není podnikatel. Když se rozhodne propagovat regionální potraviny ze státního rozpočtu, pak není možné spočítat, kolik to má ve finále vynést.