Policie by mohla znovu zabavovat po vážných nehodách technické průkazy
Policistům se zřejmě vrátí pravomoc odebrat takzvaný malý technický průkaz po vážné dopravní nehodě nebo v případě značných závad na vozidle. Řidič by osvědčení o registraci dostal zpátky až po technické kontrole vozu. Návrh novely zákona půjde do legislativního kolečka v říjnu tohoto roku.
Dopravní policie přišla o možnost odebrat technický průkaz před 13 lety.
„Na základě jednání s ministerstvem dopravy byl vypracován legislativní návrh, kde by toto oprávnění bylo policii opětovně přiznáno. Zejména v případech, kdy budou vozidla po vážných dopravních nehodách nebo když bude v provozu zjištěno vozidlo, které bude mít tak závažné a nebezpečné závady, že bude ohrožovat bezpečnost silničního provozu,“ potvrdil šéf dopravních policistů Tomáš Lerch.
O záměr ministerstva dopravy zpřístupnit veřejnosti databázi STK se zajímala redaktorka Věra Masopustová
V jakých konkrétních případech by policisté nově odebírali osvědčení, určí až zákon.
„U dopravních nehod jsou to samozřejmě závady, kdy bude velký zásah zejména do konstrukce vozidla. Takže toto jsou hlavní důvody, aby opravdu vozidlo opětovně získalo své prvky jak aktivní, tak pasivní bezpečnosti,“ uvedl Lerch.
„V rámci kontrol jsou to potom závady v řízení vozidla, v brzdovém systému. Samozřejmě nějaké větší, vážnější poškození například čelního okna, kdy opravu dotyčný neuvidí z vozidla, masivní poškození pneumatik, kol a podobně,“ popsal některé příklady.
Zákon pamatuje také na vysoké pokuty pro řidiče, kteří by vyjeli i po odebrání technického průkazu. Sankce by zhruba odpovídaly tomu, když je dnes někdo přistižen, jak řídí vozidlo, které svým technickým stavem bezprostředně ohrožuje bezpečnost silničního provozu.
„V současné době je tam sankce od 5 do 10 tisíc korun a zákaz řízení od 6 měsíců do jednoho roku pro řidiče vozidla. Nicméně důvodem tohoto opatření je donutit provozovatele dát vozidlo do pořádku,“ upozornil Lerch.
Zpřístupnění databáze STK
Ministerstvo dopravy chystá i další změny. Pro veřejnost totiž otevře centrální informační systém Státní technické kontroly vozidel. Zpřístupněním databáze chce zvýšit ochranu spotřebitelů, kteří často dostávají od prodávajících nedostatečné nebo zkreslené údaje například o počtu najetých kilometrů.
Tento krok je součástí poslanecké iniciativy, která se snaží rozšířit možnosti ověření původu a historie vozidel.
Většina ojetin má podle policie falešné doklady. Problém budou řešit poslanci
Číst článek
„V praxi by to mělo fungovat tak, že dáte nějaký údaj, který máte jenom jako majitel. Uvažuje se o unikátním čísle na technickém průkazu, což je ten velký, který nevozíte s sebou a máte ho jako majitel doma. K tomu vyklepnete do systému registrační značku a ono vám to obratem vyplivne data, která jsou dostupná – kdy to bylo na kontrole, jaké to mělo technické závady, jaký to mělo stav tachometru. To by mělo být v řádu týdnů,“ vysvětlil poslanec ČSSD Stanislav Huml.
Byznys s podvodným prodejem ojetých aut je velký problém. V celé Evropské unii podle odhadů připraví podvodníci zákazníky o pět až deset miliard eur.
Nejpropracovanější systém má Belgie
V České republice je to podle ministra průmyslu Jana Mládka z ČSSD podobná suma, ale v korunách. I proto chystají politici potřebné změny.
„Není to jenom to, že zřejmě bude předložena novela nějakých zákonů, která posílí ochranu spotřebitele. Děláme to také proto, aby si veřejnost uvědomila problém, spotřebitelé se o to více zajímali. Protože v konečné fázi v autobazaru nebo zejména při prodeji mezi jednotlivci je to nakonec ten občan, který přijímá rozhodnutí. Stát ho nemůže stoprocentně ochránit, ale měl by výrazně zlepšit jeho pozici,“ dodává.
Nejpropracovanější systém zpracování dat o původu a historii vozidel má Belgie. Když ho spustila, evidovala devět procent aut s přetočeným tachometrem. Po dvou letech to už byly jen dvě desetiny procenta. Na minulost svých aut se mohou podrobně podívat i Němci, Nizozemci nebo Slováci.