Ředitelství silnic a dálnic zvažuje změnu v technologii oprav dálnice D1

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce změnit technologický postup modernizace dálnice D1. Nově by dělníci neměnili podkladovou betonovou vrstvu, ale místo toho by ji rozbíjeli a potahovali silnou vrstvou asfaltu. Tato úprava je sice rychlejší a levnější, ale také podle dřívější studie ČVUT méně trvanlivá. Rozestavěné úseky budou podle ředitelství dokončeny současnou metodou, do budoucna však užití nové technologie zváží.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Práce běží i na problematickém úseku D1 u Velké Bíteše. Zpoždění 200 dnů se ale dohnat nepodaří

Práce běží i na problematickém úseku D1 u Velké Bíteše. Zpoždění 200 dnů se ale dohnat nepodaří | Foto: Petr Jansa

Nová metoda, takzvaná fragmentace, spočívá v rozbití současného zvlněného povrchu vozovky, který se na místo odtěžení překryje silnou vrstvou asfaltu.

Nyní používaná metoda se liší v tom, že se původní povrch včetně zhruba dvaceticentimetrové podkladové vrstvy vybourá, odveze a nahradí se novým cementobetonovým.

Přehrát

00:00 / 00:00

Svůj pohled na modernizaci D1 nabídl předseda správní rady Stínového ŘSD a také neplacený poradce šéfa ŘSD Jiří Petrák

Spor odborníků o použití nejvhodnější technologie na opravu nejstarší tuzemské dálnice měla rozhodnout studie ČVUT, kterou si objednalo bývalé vedení ŘSD.

Ta jako vhodnější metodu určila modernizaci s rozšířením vozovky o 75 centimetrů, kterou ŘSD použilo na prvních čtyřech úsecích. Přestože fragmentace by podle studie vyšla na zhruba pět miliard korun, nešlo by o trvalou opravu, a dálnice by tak po dalších deseti až patnácti letech vyžadovala další velkou investici.

Úspora pro podnikatele?

Fragmentaci jako vhodnější metodu prosazuje například nadační fond Stínové ŘSD, který zřídil dopravce Radim Jančura. Jančura v minulosti kritizoval údajně nedostatečnou přípravu modernizace i její koncepci a stěžoval si, že má kvůli tomu jeho společnost milionové ztráty.

Předseda správní rady Stínového ŘSD Jiří Petrák uvádí jako plus fragmentace zejména rychlejší postup prací i menší ztráty pro ty, kteří dálnici využívají.

„Ta obnova povrchu zesílenými asfaltovými vrstvami by ušetřila minimálně polovinu, až dvě třetiny času. A když uvážíme, že ekonomické ztráty společností z každého dne opravy jsou asi osm milionů, to znamená tři miliardy ročně, tak tím, že bychom ušetřili čtyři roky oprav, tak to už je 12 miliard, které automaticky ta společnost ušetří, když bude dálnice rychleji opravená,“ tvrdí Petrák.

Petrák – bývalý ředitel české pobočky poradenské firmy Mott MacDonald – není ve věci modernizace D1 jen oponent, šéf ŘSD Kubiš mu totiž naslouchá jako svému neplacenému poradci. Jak se lze dočíst na webu ŘSD, třeba na začátku června se spolu byli kvůli „ověření postupu prací“ na dálnici D1 podívat.

ČTK, Vojtěch Koval Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme