Češi objevují 'létající pivovary'. Nabízejí silná piva i speciální příchutě

Létající neboli kočovné pivovary jsou ve světě už tradicí, Češi je ale začínají objevovat až v posledních letech. K založení takového pivovaru podnikatel kromě potřebných povolení nic dalšího nepotřebuje. Stačí, když se domluví s fungujícím podnikem, který má zrovna volnou kapacitu, a uvaří si pivo tam. Třeba dle vlastní receptury. Lidé tak mohou ochutnávat speciální příchutě nebo piva s hodně vysokým obsahem alkoholu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

pivo, sklenice piva, pivo na pultě, pitný režim/ilustr. obr.

pivo, sklenice piva, pivo na pultě, pitný režim/ilustr. obr. | Foto: Quinn Dombrowski

„Létající pivovar je vlastně firma, která má svoje recepty a piva, ale nemá technologii skutečného pivovaru a využívá kapacitu jiných pivovarů, které si pronajímá, aby svá piva mohl vyrobit,“ vysvětluje sládek létajícího pivovaru Prague Laffe Rudolf Lach.

Některé létající pivovary přiznávají, že v takové podobě fungují jen dočasně a v budoucnu chtějí mít vlastní varny. To je i případ Přátelského pivovaru Malešov. Oproti létající variantě je ale kamenný pivovar finančně náročnější.

Přehrát

00:00 / 00:00

Na fungování takzvaných létajících pivovarů se ptala Zuzana Petráňová

„Součástí celého projektu je jak rekonstrukce objektu, tak i investice do technologie. To jsou obrovské peníze a my jsme si chtěli nejdříve otestovat, jestli o značku bude zájem a jestli budeme schopni vůbec najít nějaký odbyt,“ připouští spoluzakladatel pivovaru Ondřej Slačálek.

Létající pivovary mají prý další nevýhodu - třeba ve srovnání s minipivovary si musí daleko pečlivěji hlídat kvalitu produktů.

„V restauračním minipivovaru si můžu dovolit uvařit v podstatě cokoliv, a když to úplně nevyjde, tak se to stejně prodá. Ale to, co děláme v létajícím pivovaru, musíme nabízet zaběhlým hospodám a pivo musí být prostě perfektní. Nemůžu moc experimentovat, musím to mít opravdu vyladěné, takže z tohoto pohledu je to trošku náročnější,“ říká Rudolf Lach z Prague Laffe.

Češi jsou na ležák hrdí

Česko je zatím podle spoluzakladatele pivovaru Two Tales Se Padilly v létajících pivovarech oproti jiným zemím pozadu. Je prý totiž velmi hrdé na svůj typický ležák.

„U ostatních evropských zemí není pivo tak důležitou součástí kultury jako v Česku a lidé jsou proto ochotní přijmout a ochutnávat různé druhy piv. Takže když přijedete například do Švédska, tak je opravdu běžné, že každá pivnice ve Stockholmu nabízí 30 druhů piv z celého světa. A v Česku je to spíš rarita,“ myslí si.

Přesto se prý situace pro létající pivovary v posledních letech zlepšila a v českém trhu vidí velký potenciál. Padilla má pro to své vysvětlení. Velké české pivovary už nevlastní Češi a jsou součástí mezinárodních korporací. I to podle něj nahrává menším pivovarům a tedy i těm létajícím.

„Myslím, že právě proto mají menší pivovarníci možnost získat nové zákazníky a vydobýt si místo na trhu. Lidé se vrací k původním pivovarům, protože mají rodinnou tradici. Myslím si, že i kvalita piva je vyšší, protože v něm nejsou žádné přídavné látky. Je to jen staré dobré a čisté pivo.“

Létající pivovary prodají za rok řádově stovky hektolitrů piv. To je jen nepatrný zlomek celkové pivní produkce, která v Česku dosahuje zhruba 18 milionů hektolitrů.

Simona Bartošová, Zuzana Petráňová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme