Uplynulá zima přinesla skiareálům o třetinu nižší tržby než ta předchozí
Lyžařská střediska už znají konečný účet za letošní mimořádně teplou zimu. Meziročně jim klesly tržby i návštěvnost v průměru o třetinu. Vyplývá to z údajů Asociace horských středisek. Jen čtvrtina areálů se však kvůli tomu chystá omezit investice.
V průměru se letos lyžovalo 97 dní, to je asi o třetinu méně než v běžné sezoně. Mezi jednotlivými středisky ale byly velké rozdíly. Někteří vlekaři sezonu ani nezahájili, jiní si naopak pochvalovali vysokou návštěvnost.
„Bylo to hodně závislé na tom, kde areál je. Jak co se týče zeměpisné šířky, na jihu to bylo horší, tak zejména nadmořské výšky,“ říká ředitel Asociace horských středisek Libor Knot a pokračuje:
„Výše položené areály měly možnost zasněžování samozřejmě větší. Dá se říct, že velké areály, které mají zasněžování a měly k tomu jakžtakž meteorologické podmínky, jsou v minusu patnáct procent. Zatímco některé jsou v minusu až 40 procent.“
Lyžování zachraňoval umělý sníh
Vlekaři letos kvůli nedostatku srážek museli hodně využít umělé zasněžování. Jak se to promítlo do nákladů středisek, nelze podle Knota přesně říci. Určitě se prý však zvýšily, protože se muselo zasněžovat ve dvou vlnách.
„Jednak standardně v prosinci se začátkem sezóny, kdy byly mrazy a vypadalo to dobře. Nicméně potom bylo celý leden takové počasí, že v podstatě všechen sníh roztál, takže na konci ledna se začalo zasněžovat znovu,“ vysvětluje.
Navíc bylo velmi málo dní, kdy se dalo zasněžovat. Celkem to podle Asociace horských středisek byly necelé čtyři týdny, což je o třetinu méně než obvykle.
Většina areálů investice neomezí
K omezení investic se přesto nakonec chystá jen čtvrtina areálů. Podle asociace pak téměř 40 procent z nich chce investovat stejně jako v předchozích letech. Dalších 40 procent plánuje přehodnotit priority a víc peněz vložit do umělého zasněžování.
Teplá zima se dotkla i dalších odvětví. Třeba majitelé ubytoven a hotelů nebo restaurací v horských oblastech rovněž pocítili nižší zájem turistů na celkových tržbách, potvrdil Libor Knotek.
„Jedna koruna utržená za skipas od návštěvníků znamená dalších téměř sedm korun v navazujících službách. To, že sezóna nebyla úplně povedená, má samozřejmě velký vliv i na další subjekty,“ potvrzuje Libor Knot.
Přes nízkou návštěvnost a teplé počasí si prý vlekaři s letošní zimou ale poradili daleko lépe než s podobnou před sedmi lety. Podle Knota jim letos pomohly každoroční investice, hlavně do techniky na umělé zasněžování.