Nadšenci chtějí zachránit zastávku v Holasovicích, kde se ještě ovládá vše ručně
Když se rozhodne o modernizaci a opravě železniční trati, je to pro cestující většinou dobrou zprávou. Jenže takové zásahy mohou nenávratně zničit vzpomínky na staré časy. Příklad najdeme na Opavsku, kde by už brzy měla začít rekonstrukce trati mezi Opavou a Krnovem. S největší pravděpodobností tam zmizí výjimečná zastávka v obci Holasovice, kde obsluha dodnes všechno ovládá ručně. Místní nadšenci ji ale chtějí zachránit.
Dvanáctkrát otočit velkým kolem a závory jsou dole. Potom rychle velkou pákou pohnout návěstidlem. Lada Nezvalová ani nechce počítat, kolik let je u dráhy.
„A tím, že vlastně jste pořád tady, tak tu musíte mít snídani, oběd, večeři, svačinu. Ale je tu fajn,“ svěřuje se. Jenže studie celé modernizace je až příliš daleko na to, aby se něco dalo zachraňovat, říká Jiří Šotola ze Správy železniční dopravní cesty.
„Dosazením mnoha přejezdů už v automatické formě zabezpečení, tak i dálkové ovládání a pro nás bohužel zřejmě i úbytek zaměstnanců,“ podotýká Šotola.
A tak v malé letité stanici v Holasovicích na Opavsku, kde dodnes nemají splachovací záchod a dokonce ani vodovod, vládne strach z dalších měsíců. „Chci nosit domů výplatu a není to o tom, že by nás nechtěli umístit, že už nám není ani co pořádně nabídnout,“ konstatuje Nezvalová.
Zastávku se vším všudy chce zachránit obec Holasovice. Za nezávislým starostou Václavem Volným je i spousta místních nadšenců.
„Budeme dělat všechno pro to, jednat s drahami, a jestli se nám to povede, to nevíme, ale uděláme všechno pro to, aby budova, včetně ručně sundávaných závor, zůstala na svém místě,“ dodává Volný.
O pár kilometrů dál na omšelém opavském západním nádraží se cestující dožadují opravy trati už roky. V Holasovicích je názor přesně opačný a jedna z posledních stoprocentně funkčních hlásek s ruční obsluhou skončí pravděpodobně už v příštím roce.
Zvětšit mapu