Fakulty by mohly přijmout více studentů. Chtějí pomoci nekvalifikovaným učitelům
Tisíce pedagogů bez potřebné kvalifikace by měly mít po dnešku jasno, za jakých podmínek mohou dál učit. Ministr školství Marcel Chládek z ČSSD chce problém vyřešit se školskými odbory a děkany pedagogických fakult. Ty nabízí, že letos přijmou až o třetinu studentů více.
Podle děkanky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Radky Wildové ale trvají na tom, aby si nekvalifikovaní učitelé vzdělání doplnili.
Jak vnímáte to, že na českých školách učí 7000 pedagogů, kteří nemají dostatečnou kvalifikaci? Je to problém?
Já to považuji za velmi vážný problém, protože tito učitelé již deset let vědí, že se musí dovzdělat tak, aby splňovali základní kvalifikační předpoklady. To, že jich je dneska 7000 nekvalifikovaných považuji opravdu za problém.
O nekvalifikovaných učitelích mluvila děkanka Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy Radka Wildová
Znamená to, že to číslo roste?
Nemůžu říct, nemám analýzy, zda to číslo roste. Ale současné údaje opravdu vypovídají o tom, že 7000 učitelů je nekvalifikovaných. Na druhé straně víme, že 6000 je nezaměstnaných, jsou evidováni na pracovních úřadech. Takže tady se určitá kompenzace nabízí. Ale podle mě bychom měli hodně uvažovat o tom, co s těmi, kteří kvalifikovaní nejsou, a dál chtějí v praxi působit.
S čím tedy na dnešní jednání na ministerstvu jdete?
Půjdeme určitě se svým stanoviskem, které jsme zformulovali jako děkani pedagogických fakult. Dovolila bych si jenom připomenout, že institucí vzdělávajících učitele je 40, pedagogických fakult je devět, čili my můžeme mluvit jenom za pedagogické fakulty. V našem stanovisku jednoznačně vyjadřujeme podporu tomu, aby se neprolomila hranice 1. ledna 2015, aby tedy učitelé středoškoláci bez kvalifikace ze škol opravdu odešli, anebo začali studovat.
Co s nekvalifikovanými učiteli? Ministr se sejde s odbory a děkany učitelských fakult
Číst článek
Budeme k tomu nabízet samozřejmě i určité cesty, jak třeba těmto lidem pomoci, tím že navýšíme počty přijatých uchazečů o studium. Ale samozřejmě na druhé straně budeme také vyžadovat od ministerstva zajištění určitých podmínek, to znamená například i zaplacení těchto nadpočetných studentů.
Kromě podmínek jsou ale ve hře i výjimky. Ministr školství Marcel Chládek si je dokáže představit například pro rodilé mluvčí, kteří učí cizí jazyk, nebo pro odborné vyučující. Vy byste s něčím takovým souhlasili?
Určitě. Myslím, že dneska ta diskuze bude také o tom, co pro tyto jedince můžeme udělat. U rodilých mluvčích bych vůbec nediskutovala. U učitelů odborných předmětů si myslím, že se nabízí celá řada variant, jak tuto situaci řešit, takže věřím, že o tom se dá hovořit.
Říkala jste, že nemáte přesná čísla, analýzy. Máte ale nějaký odhad, kolik učitelů si u vás na pedagogické fakultě v Praze teď dodělává studium a kolik nových uchazečů by se mohlo během tohoto roku objevit? Jaký je tedy maximální počet učitelů, kteří si u vás mohou teď začít doplňovat vzdělání?
Máme 8000 přihlášek, 1000 studentů budeme přijímat. Ale předpokládám, že budeme vyhlašovat ještě druhé kolo přijímacího řízení právě ve vztahu k situaci, která právě je a kterou dneska nabídneme v nějaké formě řešení panu ministrovi. Budeme podle mě schopni přijmout třeba o třetinu studentů více, ale to neznamená, že to jsou všichni ti, kteří jsou nekvalifikovaní. Věřme, že mezi nimi jsou také čerství maturanti. To nemusí být jenom ti, kteří jsou teď ve školách a kteří si budou doplňovat kvalifikaci.
Máte zhruba představu, jak bude jednání s novým ministrem školství Marcelem Chládkem vypadat? Zda tam třeba existují nějaké třecí plochy? Nějaké body, na kterých se neshodnete?
Myslím si, že se shodneme úplně na všem. Ze strany pedagogických fakult je obrovská vstřícnost, ze strany ministerstva je jednoznačná podpora řešení. Nepředpokládám, že by to bylo nějaké nepříjemné jednání.