Herce pražského Národního divadla už desítky let oblékají v areálu dílen na Flóře

Zatímco mnohé světové filmové hvězdy šijí u drahých módních návrhářů, herci pražského Národního divadla se oblékají jinde. Na pražské Floře, kde už desetiletí stojí rozlehlý areál dílen Národního divadla. Tam vznikají všechny kostýmy a dekorace k představením. Toto zázemí Národního divadla nemělo řadu let ředitele, od nového roku mu šéfuje scénograf a kostýmní výtvarník Martin Černý.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Praha, Národní divadlo (ilustrační foto)

Praha, Národní divadlo (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Dílny pražského Národního divadla připomínají tak trochu starou, zaběhnutou továrnu. Mají několik provozů, vrátnici, zákoutí pro kuřáky i šatny pro zaměstnance, kteří mají pořád co na práci.

První česká scéna ročně nabídne dvacet novinek a všechny kostýmy a dekorace musejí vytvořit právě v areálu na pražské Floře.

„Dojem, který tady získáte, je dojem továrny. Objem dekorací, který tady vzniká, odpovídá takové malé továrně,“ říká nový šéf areálu Martin Černý, zatímco míjí několik želených dveří, za nimiž jsou dílny zámečníků i truhlářů, protože většina dekorací se vyrábí ze železa, dřeva a dřevotřískových desek.

Přehrát

00:00 / 00:00

Areál dílen, kde vznikají kostýmy a dekorace pro pražské Národní divadlo, navštívila redaktorka Michaela Vetešková

V rozlehlém historickém areálu jsou dvě zámečnické dílny a tři truhlárny. „Není to tak, že je tady nějaká kutilská dílna s ručními nástroji. Tady pracujeme na profesionální úrovni,“ vysvětluje Černý.

Vůni železa a dřeva střídá jiná. Vůně klihu. Tam vznikají třírozměrné výtvarné objekty. Sochy, reliéfy z různých materiálů jako polystyren, ale s iluzí kamenných soch.

Výtvarník Martin Kotrba studoval konceptuální tvorbu na Umělecko-průmyslové škole v Praze. „Jinak to dneska nejde. Je to práce, se kterou se dokážu snadno ztotožnit,“ říká, zatímco vytváří s polystyrénu sochy Venuše. Pracuje na ni už dva týdny.

Na ochozech historického areálu je spousta dveří. Za nimi se nacházejí pánské i dámské krejčovny. Tam každý měsíc musí švadleny a krejčí ušít kostýmy někdy až do pěti inscenací. Právě teď vytvářejí kostýmy pro inscenaci Tartuffe, ve které hraje i Václav Postránecký.

Ten právě trpělivě stojí před nástěnným zrcadlem a čeká, až švadleny našpendlí oranžovou látku. „Tady je tým naprostých profesionálů, vévodí mu pan Dobeš. Mně se ještě nestalo, abych zkoušel víc než dvakrát,“ pochvaluje si.

Michaela Vetešková, kap Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme