V Kutné Hoře začíná výstava Alfons Mucha: Tváře
Dá se pojmout výstava děl Alfonse Muchy ještě jinak, než jako průřez jeho tvorbou? Nebo jako přehlídka jeho nejznámějších děl plných stylizovaných secesních ornamentů a křivek? V kutnohorské Galerii Středočeského kraje GASK se o to pokoušejí.
Výstava Alfons Mucha: Tváře, která dnes začíná slavnostní vernisáží, představí více než 70 Muchových děl z různých období tvorby zobrazujících ženskou tvář.
Jak na Rádiu Česko řekl její kurátor, kunsthistorik a znalec secesního umění Petr Wittlich, protože se ke 150. výročí Muchova narození objevilo hned několik výstav děl tohoto umělce, hledali v Kutné Hoře pro svou výstavu určitou specifičnost. A tu našli v motivu zobrazení ženské tváře.
Asi leckoho napadne, že u těch nejznámějších Muchových plakátů s námětem třeba drahých kamenů nebo ročních období, nebo reklamních plakátů na různé zboží jsou si zobrazené ženské tváře dost podobné.
„Ve skutečnosti Mucha hledal pro svoje plakáty a obrazy určitou ideální postavu, kterou by použil jako personifikaci. A v těch 90. letech 19. století se v Paříži, v té atmosféře panujícího symbolismu, seznámil s představou takzvané světové duše, která mu vyhovovala právě v tomto směru, protože to byla ideální ženská postava, která pak skutečně prochází celým jeho dílem a je nositelkou vlastně ideového obsahu jeho díla,“ vysvětluje kurátor.
Předlohou tedy nebyly živé realistické modely; byl to zkrátka nějaký ideální model, ideální představa?
„Nejzajímavější na tom právě je, že se to tak vzájemně mísí. Protože pro tu ideální představu on samozřejmě hledal nějaké velice silné znázornění a tady potom používal třeba i fotografické modely.“
„Ale to, co my hledáme, to je právě ta veliká škála exprese, citové exprese především, od toho vysloveně ideálního až po to úplně reálné. Čili na té výstavě se ukazuje taková veliká variabilita toho Muchova názoru v tomhle tom směru,“ dodává Petr Wittlich.
Výstava Alfons Mucha: Tváře je v Kutné Hoře pro návštěvníky otevřena od zítřka do 28. února příštího roku.