Knihy nezmizí. Změnit se musí knihovny a knihkupectví
Stále méně lidí nakupuje v knihkupectvích, kterým vážně konkuruje internet. Vyplývá to z průzkumu Národní knihovny a Ústavu pro českou literaturu Akademie věd. Svoji funkci a určení musí přehodnotit jak kamenné obchody s knihami, tak knihovny.
Podle Jiřího Trávníčka z Ústavu pro českou literaturu se budou muset knihkupectví specializovat nebo se stát informačními středisky a začít vážně bojovat o každého zákazníka.
„Budou muset změnit své funkce, stát se více třeba multikulturními centry nebo více jít do antikvariátu – nabídnout starší fond a specializovat se. Pro internet mluví rychlost, cena a to, že má širokou nabídku. Tomu knihkupectví těžko odolají,“ míní Trávníček.
Podle něho internet tištěné knize neubližuje. „Internet je služebníkem pro ty, kteří vědí. Ty, kteří se potácejí na hraně kultury a nekultury, dokáže spolknout. Kdežto čtenář, který si umí rozložit své preference, si tam jde pro informaci, konkrétní diskusi a tak dále,“ vysvětluje.
Více než internet podle Trávníčka konkurují knize televize a DVD. Své určení prý budou muset změnit i knihovny a stát se všestrannými informačními středisky.
Tištěná kniha však budoucnost má. „Pořád tady bude velká část lidí, kteří budou chtít mít knížky papírové. Nejen badatelé. To je kulturní návyk, který si velká část populace nenechá ujít,“ ujišťuje Trávníček.