Do Liberce se sjel výkvět flašinetářů
Dnes odpoledne začal v Liberci 2. ročník mezinárodního festivalu Liberecký flašinetář. Zúčastní se ho 26 flašinetářů z Česka, Francie, Německa a Švýcarska. Flašinetáři v dobovém oblečení budou v ulicích Liberce k vidění do zítřka.
Mezi významné hosty festivalu patří jeden z nejslavnějších světových flašinetářů Henri Noebel z Toulous. Svůj historický nástroj si rovnou nechal opravit, protože až v Liberci našel člověka, který se úpravami flašinetů zabývá.
Na festival ale má přijet také Wolfgang Riemer, pokračovatel slavného rodu výrobců flašinetů z Chrastavy.
Někteří flašinetáři se před libereckou radnicí prezentují tradičními kousky, jiní hrají skladby modernější, které si dokonce sami skládají. Tóny flašinetu každopádně lákají řadu zvědavců i pamětníků.
„Tenkrát to byl pro lidi zázrak. Touto hudbou se lidi radovali. To byla jediná věc, která do dneška vydržela, a my ji dneska vyhledáváme,“ připomíná zlatou éru flašinetů Josef Vyskočil, který se věnuje jejich opravě.
V Severočeském muzeu se pak zítra odpoledne chystá společný koncert všech přítomných umělců s hracími skříňkami. Zájemci si mohou prohlédnout také výstavu flašinetů.
„V libereckém muzeu máme 3. až 4. největší muzejní sbírku hracích automatů, mezi něž patří i flašinety,“ vysvětluje zakladatel festivalu Jiří Volný, proč se setkání flašinetářů koná právě na severu Čech.
Slovo flašinet prý pochází z francouzského slova flageolet, neboli kolovrátek. Flašinety jsou vlastně malé varhany s flétnami nebo jazýčkovými píšťalami.
Nejčastěji na ně v Čechách hráli na přelomu 19. a 20. století vojenští vysloužilci, kteří ukládali různé klípky a černou kroniku do kramářských písní. V Německu je ovšem tradice jiná.
„Buď je tam pochodová písnička, nebo to je valčík, polka, a tak dále,“ vysvětluje Josef Vyskočil. Velmi populární je podle něj například Radeckého pochod.
Hra na flašinet podle Jiřího Volného ze Severočeského muzea v Liberci ale rozhodně není jen pouhým točením klikou.
„Určitě to není jednoduché, hlavně musí mít flašinetář rytmus a točit správně. Nemůže to dělat každý,“ domnívá se.