Umělci a odboráři protestují proti fúzi Národního divadla a Státní opery
Proces slučování Národního divadla a Státní opery je v plném běhu. Přesto někteří umělci a odboráři doufají, že se jim ještě podaří fúzi zabránit. Svůj nesouhlas s transformací se rozhodli ukázat na demonstraci před ministerstvem kultury, kde jejich zástupci jednali o tématu s šéfkou resortu Alenou Hanákovou. Ministryně naznačila, že i podle ní je existence dvou konkurenčních operních a baletních souborů zbytečná.
Značka Státní opery má zůstat zachována, instituce se ale propojí především majetkově. Zatímco orchestry a sbory budou dál samostatné, baletní a operní soubory se mají sloučit.
„Samostatnost Státní opery v okamžiku, kdy se celý proces rozběhl 1. ledna, víceméně v této chvíli nechci říct, že není ve hře, ale v každém případě ta převaha je na té formě jakéhosi propojení Národního divadla a Státní opery. V této chvíli se propojuje Státní opera a Národní divadlo do fáze, kdy začíná mít jedno vedení a vlastně se mluví o tom, jakým způsobem dále budou vypadat soubory, a to je to nejhlavnější v této chvíli,“ uvedla ministryně kultury Alena Hanáková.
Za důležité považuje také to, že se připravuje pomoc všem, kteří pracují v „obou složkách“ – v Národním divadle i ve Státní opeře. Forma pomoci spočívá podle jejích slov v tom, že by se měly zlepšit finanční i jiné podmínky.
Ministryně kultury Alena Hanáková a bývalý ředitel Státní opery Radim Dolanský mluví o slučování Národního divadla a Státní opery Praha ve Světě o druhé na Rádiu Česko.mp3
Objevuje se aktuální kritika, že slučování Národního divadla a Státní opery Praha je nekoncepční.
„Vzhledem k tomu, že všechny kroky, které s tímto propojením souvisely, probíhají od července minulého roku. Já k mé lítosti jsem se tedy nemohla účastnit a neúčastnila tohoto jednání, ale pokud jsem mluvila například s ředitelem Národního divadla a taky se zástupci třeba Národního divadla, tak oni sami i odboráři byli s tímto procesem v této chvíli spokojeni s tím, že vidí, že to, co si předsevzali, tak se postupně tedy naplňuje,“ řekla Alena Hanáková.
Podle svých slov předpokládá, že poté, co se celý proces posune dál, tak bude na manažerech, jakým způsobem povedou složky, které tam pracují.
Existují také výtky, že se fúzí neušetří.
„Je jasné, že v první fázi tohoto propojení náklady nejspíše vzrostou, ale podle propočtů, o kterých mi bylo řečeno, tak je jasné, že do budoucna by ty úspory nastat měly,“ uvedla ministryně kultury.
Kolik by se případně mělo v budoucnu uspořit, nedokázala říct.
Bývalý ředitel a dosluhující produkční Státní opery Praha Radim Dolanský si myslí, že slučování Národního divadla a Státní opery je nesmyslné.
„Já tuto transformaci nemůžu podpořit, protože v tuto chvíli, co máme v Praze – jsou tady dva velké operní ansámbly, které od 1. 1. mají jedno umělecké vedení. Čili do budoucna to pro mě znamená, že operní domy se nadále nebudou samostatně umělecky profilovat. Jinými slovy, budeme tady mít jednou provždy dva operní ansámbly, které budou v podstatě umělecky totožné, a to je špatně,“ řekl Radim Dolanský.
Nabídka bude podle něj tedy chudší. Pokud jde o ekonomickou stránku, je přesvědčen, že náklady půjdou řádově v několika desítkách milionů korun nahoru a od začátku minulého roku v této souvislosti varuje ministerstvo kultury.
„Ministerstvo kultury nás zpočátku přesvědčovalo, že tomu tak není, dokonce pan exministr v Senátu v létě řekl konkrétní částku. K 1. 1. se údajně mělo ušetřit 22 milionů korun, což je pochopitelně nesmysl a ukázalo se to na konci minulého roku,“ uvedl Radim Dolanský.
Tvrzení ministryně kultury, že později náklady klesnou, považuje za iluzorní.
„Na konci minulého roku zazněla konkrétní částka, o kolik náklady v tomto roce půjdou nahoru, a to je neuvěřitelné. Prostě pokud náměstek ministra kultury prohlásí, že půjdou náklady nahoru o 165 milionů kourn, tak pro mě v tuto chvíli je to sloučení ekonomicky i umělecky, jak už jsem o tom hovořil, naprosto neslučitelné,“ řekl Radim Dolanský.