V Česku vzniká film s Gillian Andersonovou. Válečný snímek natáčí režisér bondovky Quantum of Solace
Hollywoodský režisér Marc Forster, který je podepsaný třeba pod bondovkou Quantum of Solace, v Česku natáčí film z druhé světové války. Ve snímku White Bird: A Wonder Story české prostředí představuje Francii a ve filmu hraje slavná Gillian Andersonová. Na svém facebooku to uvedla Česká filmová komise. Štáb čerpá tuzemské filmové pobídky. Zahraniční filmaři mohou do Česka i v současné pandemické situaci jezdit za přísných podmínek natáčet.
Režisér Mark Forster má ve své filmografii také tituly jako Ples příšer, Horší už to nebude, Světová válka Z nebo Kryštůfek Robin. Snímek, který se začal natáčet v Česku, je adaptací grafické novely White Bird: A Wonder Story z pera spisovatelky Raquel J. Palaciové. Pojednává o osudu židovské dívky, kterou u sebe doma schovává během druhé světové války francouzská rodina.
Šanci na Zlatý glóbus mají snímky Mank nebo Chicagský tribunál. Televizním favoritem je Koruna
Číst článek
Americká herečka Gillian Andersonová se proslavila především rolí agentky Scullyové, kterou v letech 1993 až 2002 ztvárňovala v seriálu Akta X. Za tuto roli byla několikrát nominována na cenu Zlatý Glóbus, v roce 1997 ji získala. O roku 2019 hraje v několika sériích seriálu Sexuální výchova z produkce Netflixu.
Přísnější pravidla
Od pátku se mění podmínky pro vstup cizinců do ČR, zavedla se nová kategorie vysoce rizikových zemí. Na cesty z těchto zemí, kam patří třeba USA, Británie, Slovensko nebo Španělsko, se aplikují nejpřísnější epidemiologická opatření, tedy povinné předložení prvního PCR testu ne staršího než 72 hodin před vstupem a následně druhého PCR testu provedeného v ČR nejdříve pátý den od vstupu, do doby předložení druhého negativního testu je nutná samoizolace. Mění se pravidla i pro cesty z oranžových a červených zemí, tedy těch, které jsou méně rizikové.
Pro cizince z třetích zemí zůstává podmínkou pro vstup do Česka dokument prokazující zájem státu na jejich příjezdu. Občané EU mohou přicestovat pouze ze závažných důvodů, mezi které patří výkon práce. V případě filmařů k prokázání účelu cesty slouží potvrzení tuzemské produkční společnosti, dále se řídí pravidly podle kategorie země, z níž cestují.
Natáčení zahraničních štábů v Česku loni přerušilo jarní uzavření hranic. Vrátily se však již 7. května, Česká republika se stala první zemí ve střední Evropě, která se otevřela filmařům a připravila podmínky, za nichž filmaři mohou cestovat a pracovat.
Zahraniční štáby díky českým filmovým pobídkám utratili v roce 2019 ČR devět miliard korun, kolik pobídky přinesly v loňském koronavirovém roce zatím není zřejmé. Evropská audiovizuální observatoř ale nedávno uvedla, že audiovizuální průmysl České republiky patřil v letech 2015 a 2019 mezi deset nejrychleji rostoucích evropských audiovizuálních průmyslů.