Kordy, pistole a hodnoty. Muži i ženy jsou ve zbrani ve filmu Ve jménu cti
Souboje do první kapky krve, ale i na život a na smrt se odehrávají ve snímku Ve jménu cti. Francouzské šermířské drama si vloni oblíbilo publikum karlovarského festivalu. Teď ho promítají kina po celém Česku.
Snímek se odehrává v Paříži roku 1887. V té době platí zákon, že duel jako prostředek hájení cti a rozhodování sporů už je zakázaný. A jiný zákon zase třeba zakazuje ženám nosit kalhoty. Platil, pozapomenutý, až do roku 2013.
Film francouzského herce a režiséra Vincenta Pereze je inspirovaný skutečnými historickými událostmi a figurami, i když s nimi nakládá patrně dost volně. Zajímá se obecně o témata cti a svědomí, hájených v souboji na život a na smrt, a zajímá ho vztah dobových peripetií jako kroků na cestě k současnosti.
Publikum karlovarského filmového festivalu snímek ocenilo Cenou diváků na loňském ročníku.
Perez sám sebe neobsadil do hlavní role, tu svěřil Roschdymu Zemovi. Přední francouzský herec je paralelně k vidění i v Česku také například v rodinném dramatu Děti těch druhých, komedii Louise Garrela Nevinný nebo v kriminálním dramatu Arnauda Desplechina Slitování. A sám také režíruje, má za sebou v této roli šestici filmů.
Roschdy Zem hraje Clementa Lacaze, charismatického mistra šermíře, který v sobě má válečná traumata z francouzsko-pruské vojny. Údajně odmítl povýšení, armádní pocty, kariéru a moc, válečné zabíjení se mu hnusilo a věnuje se raději samotnému kordu jako sportu a svého druhu umění.
Tři mušketýři nejsou tak úplně hrdinové. Athos je zlomený šedý vlk, říká herec Vincent Cassel
Číst článek
Jeho respektovaný šermířský klub funguje při novinách Petit Journal, vedených Ferdinandem Massatem (další přední francouzský herec Damien Bonnard). Konflikt Lacazova mladého a nerozvážného synovce proti sobě postaví Zemovu hlavní figuru s plukovníkem Louisem Berchèrem.
Berchère je také muž poznamenaný válkou, ale se svojí pověstí hrdiny i se svými traumaty nakládá úplně jinak. Právě to, jak se lidé vypořádávají s urážkou, zraněním nebo traumatem je podložím celého filmu.
Lacazova synovce v souboji, plánovaném do první kapky krve, Berchère zabije. Lacaz rozpoznává, že nešlo o nehodu nebo neštěstí vyplývající z rizika souboje cti. Chce potrestat nespravedlnost, ale některé souboje jako mistr meče sám uskutečnit nemůže. A to do příběhu přivede Marii-Rose Astié de Valsayre, šermířku bojující s espritem za ženská práva a čelící mužské přehlíživosti a urážlivé nadřazenosti.
Je Ve jménu cti oddechová letní podívaná, nebo historické drama nepostrádající závažnost a vztah k současnosti? Ve svých nejlepších momentech film spojuje obojí. Perez ho inscenuje s patrnou péčí o šermířské souboje, ve kterých kamera střídá celky, poskytující dobrý přehled o vývoji soupeření, ale s dynamickými detaily, například na kroky nohou.
Každý ze soubojů snímá trochu jinak, liší se už výrazně odlišným prostředím. Některé kamera snímá ve výši pasu šermířů, jindy dokonce z výšky těsně nad trávníkem, na kterém se v parku boj odehrává. Vždy ale Perez dává důraz na ty, kdo se dívají a jejichž obavy nebo zaťaté pěsti dodávají příběhu další smysl.
Morální pevnost a hodnoty
Souboje jako výraz ochoty riskovat život pro věc jsou ve Ve jménu cti způsobem společenské, dokonce vybrané salonní komunikace. Právo hájit svou čest hraničí s pomstou. V ní prolitá krev slouží jako důkaz morální pevnosti a znalosti skutečných „trvalých“ hodnot.
Ty jsou ve skutečnosti jako vždy dobově ukotvené a podmíněné, a navíc si je každý vykládá značně podle svého. Například podle toho, jestli je čest věcí pouze muže, nebo člověka vůbec. Stejně jako právo žen volit, oblékat se podle svého uvážení, nebýt „společenským doplňkem“ a podobně.
VE JMÉNU CTI
historické drama
Francie, 2023, 101 min
Režie: Vincent Perez
Scénář: Vincent Perez, Karine Silla
Hrají: Roschdy Zem, Doria Tillier, Vincent Perez, Guillaume Gallienne, Damien Bonnard, Noham Edje, Pepe Lorente, Myriem Akeddiou
Perezův film jako vyhrocené komorní drama v dobové prostřední navazuje na Soupeře, legendární debut Ridleyho Scotta, stejně jako na Tři mušketýry a jiné romantické podívané.
Lze ho ale dát do souvislosti i s nedávnými francouzskými dobovými dramaty, ve kterých se vůbec nešermuje, ale čest, společenské postavení a ženská otázka v nich mají stejnou váhu. Je to například letošní Marie Montessori režisérky Léy Todorov.
Ve filmu Ve jménu cti se odehrají čtyři velké souboje, nejen na kordy, na které se navíc hrdinové i hrdinky připravují, když šermují v tréninku. Díky tématům vtěleným do pohybu a akce, s určitou láskou k šermu samotnému, velmi slušným hereckým výkonům a tématům hodnot a jejich hájení jde o vděčnou podívanou, dotýkající se rozdílů mezi hodnotami, které přetrvávají, a těmi, které jsou závislé na dobových konvencích.
Snímek Ve jménu cti měl premiéru v rámci cyklu Tady Vary. Do českých kin vstoupil 13. června 2024.