Hollywood se zastavil. Ke stávce scenáristů se po neuspokojivém jednání přidaly i herecké odbory

Dvojitá stávka historického významu, která de facto zastavuje hollywoodskou produkci. Tak komentuje deník The Washington Post výsledek hlasování odborového svazu amerických herců a televizních a rozhlasových umělců (SAG-AFTRA), jejichž 160 tisíc členů se od pátku oficiálně přidává ke stávce sdružení filmových a televizních scenáristů (WGA). Naposledy – a jedinkrát – k této situaci došlo před 63 lety. Stávka scenáristů trvá od začátku května.

Hollywood (Aktualizováno: 22:30 13. 7. 2023) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Poslední společná stávka hereckých a scenáristických odborů proběhla v roce 1960 (ilustrační foto)

Poslední společná stávka hereckých a scenáristických odborů proběhla v roce 1960 (ilustrační foto) | Foto: Mike Blake | Zdroj: Reuters

„Po více než čtyřech týdnech vyjednávání není svaz producentů AMPTP – který sdružuje největší studia a streamovací platformy, včetně Amazonu, Applu, Disney, Netflixu, Sony, Paramountu, Warner Bros Discovery a NBCUniversial – ochotný nabídnout férovou dohodu na klíčových tématech, která jsou pro vás důležitá,“ uvedla ve vyjádření SAG-AFTRA jeho předsedkyně, herečka Fran Drescher.

Stejně jako stávkující scénáristé se i herci obávají, že jejich profesi ohrožují stále se vyvíjející nástroje umělé inteligence a že z jejich odměn ukrajují streamovací platformy. Reakce zástupců filmových studií a streamovacích platforem na požadavky odborů byly údajně urážkou obrovského přispění herců do fungování filmového průmyslu.

„Neměli jsme na výběr,“ prohlásila Drescher, známá jako protagonistka devadesátkového sitcomu Chůva k pohledání, v plamenném projevu před novináři. 

„My jsme tu oběťmi. Dělají je z nás velmi chamtivé entity. Jsem v šoku z toho, jak se k nám chovají lidé, se kterými jsme spolupracovali. Jak tvrdí, že ze všech stran přicházejí o peníze, a přesto svým generálním ředitelům dávají stovky milionů dolarů. Je to nechutné. Hanba jim. V tuto chvíli stojí na špatné straně historie.“

Vyjednávání nijak nepomohly ani zprávy o tom, že zástupci studií chtěli nechat stávkující odboráře „vykrvácet“ a „natahovat vyjednávání, dokud nezačnou přicházet o byty a domy“. „Je to nutné zlo,“ popsal tuto strategii pro server Deadline nejmenovaný zdroj.

Další Mission: Impossible míří do kin. Cruise v něm skočí na motorce z norského útesu

Číst článek

Svaz producentů (AMPTP) vývoj událostí označil za „hluboké zklamání“. „Je to rozhodnutí odborů, ne naše,“ stojí v prohlášení pro média, které uvádí i „přelomové podmínky“, jež měly odbory odmítnout. Šéf studia Walta Disneyho Bob Iger nazval požadavky stávkujících za nerealistické a likvidační pro celé odvětví.

Během čtvrteční tiskové konference, která oficiálně potvrdila začátek odborové stávky s příchodem půlnoci, informoval šéfvyjednavač Duncan Crabtree-Ireland přítomné novináře, že jedna z navrhovaných podmínek ze strany AMPTP byla, že si „naskenují“ komparzisty, a pak jim zaplatí za jeden den práce.

„Navrhovali, že by pak produkční společnosti vlastnily tuto jejich naskenovanou podobu a mohly ji už navěky používat v kterémkoli projektu — bez souhlasu či finanční kompenzace pro daného herce,“ nastínil Crabtree-Ireland.

Stávka amerických scenáristů trvá už 71 dní a pro celou sezónu narušila televizní produkci i natáčení velkorozpočtových filmů. Jedny z vůbec prvních „obětí“ byly populární talk-show, které se od května vysílají ze záznamu.

Herci stávkovali například v roce 2000. Jejich půlroční protest dodnes patří k nejdelším v historii zábavního průmyslu. Současná stávka herců a scenáristů, jak připomíná Washington Post, naposledy – a také jedinkrát – proběhla v roce 1960. Tehdy stál v čele hereckých odborů Ronald Reagan, pozdější americký prezident. Dvojí tlak na studia v té době mimo jiné přinesl hercům podíl z prodeje filmových práv pro televize a jistoty stran zdravotního pojištění a důchodu pro členy odborů.

Žádné natáčení, žádné promo

Herecké odbory představují v americkém filmovém průmyslu přeci jenom větší „páku“ než scenáristé. Zatímco WGA zastupuje zhruba 11 tisíc psavců, SAG-AFTRA sdružuje na 160 tisíc herců, novinářů, zpěváků, hlasových herců, rozhlasových pracovníků a dalších profesionálů z oblasti médií.

A jak připomínají americké servery, stávka členům hereckých odborů nezakazuje pouze účast na filmovém či televizním natáčení, ale také propagaci filmových a televizních projektů v rámci premiér, tiskových konferencí, filmových festivalů, fanouškovských akcí typu Comic Conu a i na sociálních sítích.

America Ferrero, Margot Robbie a Ryan Gosling na evropské premiéře filmu Barbie | Foto: Maja Smiejkowska | Zdroj: Reuters

Načasování tomu nicméně chtělo, že si ještě premiérové kolečko po několika kontinentech stačili střihnout herečtí představitelé trojice nejočekávanějších snímků letošního léta, a to sedmého dílu akční série Mission: Impossible, který vstupuje do světových kin tento týden, a také hraného filmu o panence Barbie a dramatu Oppenheimer o otci atomové bomby. Ty mají premiéru příští týden.

Server Variety už ale ve středu informoval, že se čtvrteční londýnská premiéra Oppenheimera posunula o hodinu dříve, právě aby předběhla možné vyhlášení stávky. Herci pak podle režiséra Christophera Nolana opustili akci předčasně. Studio Universal bude nicméně nejspíš muset oželet newyorskou premiéru filmu, která je plánovaná na 17. července. 

V ohrožení je nyní zejména start podzimní natáčecí sezony a předávání cen televizní akademie Emmy, k nimž byly ve středu zveřejněné nominace. Akademie už spolu s televizí Fox, vysílatelem ceremoniálu, jedná o přeložení jeho termínu z poloviny září na listopad či dokonce leden příštího roku.

Kristina Roháčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme