Olympiáda v luxusu, žárlivost i kritika
Francie je symbolem elegance, stylu a luxusu už po mnoho generací. Z podstaty věci se tedy pařížské olympijské hry musely odehrát ve velkém stylu. Úvodní ceremoniál na břehu Seiny, nasvícená Eiffelovka, ručně šité oblečení performerů, velkolepá módní show a účast světových hvězd.
Prezident Emmanuel Macron ukázal svou metropoli v nejlíbivějším světle stovce hlav cizích států, publiku zahraničnímu i tomu domácímu. Francie udělala ze začátku olympiády veřejnou událost dalece překračující běžné sportovní, byť olympijské klání. Prodalo se devět milionů lístků, což je nový rekord. Ale zadarmo to samozřejmě není.
Podle odhadů, co se objevily v médiích, stál pařížský zahajovací spektákl 120 milionů eur, tedy tři miliardy korun. Je to čtyřikrát více než zahájení londýnské olympiády. Což je ještě nic proti celkovým nákladům na klání.
Miliony a miliardy...
Paříž pořádá olympiádu přesně po sto letech. A zatímco rozpočet tehdejšího sportovního klání byl v přepočtu na dnešní ceny 9 milionů dolarů, nyní se mají náklady vyšplhat na 9 miliard. Tisíckrát tolik. Nutno ale dodat, že předchozí olympiády v Londýně, Tokiu i Riu byly i několikanásobně dražší, Paříž totiž kvůli klání nemusela stavět novou infrastrukturu.
Třetinu nákladů na olympiádu platí sponzoři. Nejviditelnějším z nich je konglomerát luxusních značek kolem Louis Vuitton s názvem LVMH, miliardáře a nejbohatšího Evropana Bernarda Arnaulta.
Olympijské sedačky z lahví od šamponu a víček. Firma na předměstí Paříže jich vyrobila 11 tisíc
Číst článek
Sportovci dostanou medaile, které navrhoval jeho luxusní šperkařský dům Chaumet, a to v krabičkách ze stejného materiálu, z něhož jsou kabelky Louis Vuitton. Módní dům také obléká personál olympiády a na doprovodných akcích teče jeho šampaňské proudem. Arnault za sponzoring utratil údajně 150 milionů eur.
Ale asi se mu to vyplatilo, protože francouzská média přinesla názory marketingových poradců, že Louis Vuitton měl mnohem větší visibilitu než ostatní sponzoři – zahajovací ceremonie mu prý přinesla spoustu reklamního prostoru zdarma.
To se nelíbí ostatním velkým inzerentům, kteří byli vidět méně – a na rozdíl od Vuitton je pro ně celá paráda mnohem dražší, protože mají smlouvy vázané na několik olympiád.
A pak ti sponzoři...
A další věc: na olympijských stadionech jsou loga firem zakázána. Zatímco na jiných velkých kláních dostanou sponzoři za své peníze reklamu viditelnou pro miliony lidí, partnerství olympiády je spíše o prestiži. Kdyby se klání stalo přehlídkou takzvaného product placementu, zničilo by to jeho pověst.
Komentátoři říkají, že Arnaultův Louis Vuitton měl potřebu se takto ukázat, protože mu letos o 14 procent padl pololetní zisk. Sektor luxusu už příliš dlouho čeká na oživení, až se vrátí kupci z Číny.
Předseda českého olympijského výboru: Chceme se na olympiádě dívat o kus dál a vytvářet vzory pro děti
Číst článek
Právě účast luxusních módních domů je další prvenství této olympiády. Firmy jako Vuitton se dosud spojovaly spíše s luxusním sportem typu golfu a koní, a masová klání byla doménou lidovějších značek jako Adidas či Decathlon.
Pro Louis Vuitton to může být trochu risk. Konkurenční Hermes, jehož kabelky stojí jako auto a který cílí na stejné zákazníky, si úzkostlivě drží elitářský profil – a tržby mu rostou.
Možná ale v účasti luxusního impéria vůbec nejde o peníze, ale o srdce. Rodiny Macronových a Arnaultových pojí osobní přátelství. Letos Macron dokonce miliardáře vyznamenal nejprestižnějším státním vyznamenáním, Řádem čestné legie, a uvedl, že je to vizionář, který prodává pel věčné francouzskosti.
Každopádně Macron pojal olympiádu velkolepě, ve stylu pověstné nádhery francouzského královského dvora. Zahrál na pozitivní strunu francouzské národní hrdosti.
Proti negativnímu nacionalismu, který předvádí rostoucí partaj Le Penové, to může pomoci. Pokud nepřeváží jiný tradiční francouzský rys, odpor proti snobsky utraceným miliardám eur.
Autorka řídí byznysový web Newstream.cz
Vánoce vnímáme jako svátky míru. Válka nás unavuje, ale můžeme se octnout tam, co Ukrajinci
Martin Fendrych
Digitalizace je jako svatý grál. Všichni po ni touží, ale nikdo ji nenašel
Julie Hrstková
Rusové zvedají kotvy
Jan Fingerland
Jak vysokou cenu má pro Roberta Fica pár kubíků plynu
Kamila Pešeková