DPH jako startér konjunktury? V Německu se to povedlo
Čtvrteční zpráva z Německa, že se tamní hospodářství ve druhém čtvrtletí propadlo o víc než deset procent, vyvolala poplach nejen ve spolkové republice. Bolení hlavy způsobila i zdejším expertům, protože české hospodářství je s německým úzce propojeno. Z čehož plyne, že se podobná čísla dají čekat i u nás.
Z Německa ovšem přicházejí i dobré zprávy - tamní národohospodáři se už teď, pouhý měsíc od začátku třetího čtvrtletí, domnívají, že pokud se nezvýší počty nakažených natolik, aby se hospodářství muselo opět zastavit, bude líp už v druhém pololetí.
Zda může tím pádem podobný vývoj očekávat i Česká republika, je přesto otázka. Na rozdíl od Česka totiž Německo snížilo od 1. července do konce roku o tři procenta DPH s cílem nastartovat domácí spotřebu coby jeden z hlavních pilířů konjunktury. A už za čtyři týdny od zavedení tohoto opatření je zřejmé, že to byla trefa do černého.
Ze studie červencového trendu chování německých spotřebitelů, kterou představili odborníci z německého institutu pro výzkum trhu, očividně vyplývá, že němečtí spotřebitelé inklinují k tomu, aby plánované větší nákupy zrealizovali ještě v tomto roce.
Což má logiku, protože ušetřit tři procenta DPH při nákupu televize, auta nebo nové kuchyně je na rozdíl od chleba nebo mléka už v peněžence znát. Ačkoliv i každodenní nákupy potravin, při kterých se ušetří jen pár centů nebo eur, udělají v součtu za půl roku pěknou sumu.
Česká ekonomika klesla meziročně o 10,7 procenta. Za rekordní propad mohou koronavirová opatření
Číst článek
Sdružení na obranu spotřebitelů
Zdejší diskusi o tom, zda by se kvůli nastartování konjunktury nemělo o snížení DPH uvažovat i u nás, uťala ministryně Alena Schillerová rázným prohlášením, že nehodlá podporovat nadnárodní koncerny, aby si v Česku ještě víc nahrabaly. Protože je podle ní iluzorní se domnívat, že by slevu na dani z přidané hodnoty předaly zdejším zákazníkům. A bylo po diskusi, protože na populistické hlášky tohoto typu slyší většina zdejšího obyvatelstva.
Dlužno dodat, že se obavy, zda ze snížení DPH nebudou místo zákazníků profitovat obchodníci, objevily i v Německu. Tamní mocný a velmi aktivní svaz zemských centrál pro ochranu spotřebitelů je ale snadno rozptýlil. Jen díky němu si dneska v Německu obchodní řetězce i služby včetně restaurací nedovolí slevu na DPH nechat, ale dělají si naopak reklamu tím, že tříprocentní slevu na DPH samozřejmě dávají dál: svým zákazníkům, jejichž blaho je jim nade vše!
Posluchače teď možná překvapí, že Sdružení na obranu spotřebitelů existovalo na obdobném principu i u nás. Jako nestátní členská organizace s pobočkami v krajích, dotovaná státem a Evropskou unií. Její vedení se ale rozhádalo a sdružení skončilo před osmi lety v insolvenci. Zbyl po něm jen měsíčník dTest. A zdejším politikům nikým nerušený prostor k manipulaci s občany.
Autorka je komentátorka Českého rozhlasu
Vánoce vnímáme jako svátky míru. Válka nás unavuje, ale můžeme se octnout tam, co Ukrajinci
Martin Fendrych
Digitalizace je jako svatý grál. Všichni po ni touží, ale nikdo ji nenašel
Julie Hrstková
Rusové zvedají kotvy
Jan Fingerland
Jak vysokou cenu má pro Roberta Fica pár kubíků plynu
Kamila Pešeková