Čtveřice evropských zemí chce dostat na železnici více spacích vozů. Propojí se 13 měst, Česko mezi nimi není

Státní železnice čtyř evropských států v úterý slíbily rozšíření sítě spacích vozů, mají v plánu propojit 13 měst. Jedná se o nejrozsáhlejší rozšíření této sítě za řadu let, napsala agentura Reuters. Investici 500 milionů eur, tedy 13,3 miliardy korun, oznámily Německo, Rakousko, Francie a Švýcarsko. Berlín minulý rok informoval, že zásadní roli v jeho plánu snížit emise uhlíku z dopravy hraje na úkor letectví právě osobní železniční doprava.

Berlín Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lehátkový vůz (ilustrační foto)

Člověk nastoupí večer do vlaku v Mnichově nebo Berlíně a ráno dorazí čerstvý do Bruselu nebo do Paříže, uvedl německý ministr dopravy. Ilustrační foto | Foto: DB Autozug GmbH/ | Zdroj: Wikimedia Commons | CC0 1.0,©

Noční vlaky se stále hojně používají ve východní Evropě, spací vozy je možné využít například na trase mezi Petrohradem a Moskvou. V západní Evropě tento typ cestování ale už několik desetiletí upadá, připomíná agentura Reuters. Smrtelnou ránu mu podle ní zasadily nízkorozpočtové aerolinky.

Praha podpořila jižní koridor, železnicí propojí Kladno a letiště. Stavba by mohla začít v roce 2025

Číst článek

Nové linky bude provozovat rakouská společnost ÖBB, nasadí na ně 20 nových vlaků. Počítá se 1,4 milionu nočních pasažérů ročně. Od prosince příštího roku budou moci noční cestující jet z Vídně přes Mnichov do Paříže a z Curychu přes Kolín nad Rýnem do Amsterdamu. Dva roky nato se přidají linky z Berlína do Bruselu a do Paříže a z Curychu do Barcelony.

Ministři dopravy zúčastněných zemí projekt přestavují jako návrat k legendární síti transevropských expresů Trans Europ Express, která od 50. do začátku 90. let spojovala západní Evropu. Tyto hotely na kolech, které měly pouze obchodní třídu, ve skladbě zvěčnila i německá skupina Kraftwerk. Projekt čtyř evropských zemí má být v rozsahu oproti Trans Europ Express skromnější, napsala agentura Reuters.

„Člověk nastoupí večer do vlaku v Mnichově nebo Berlíně a ráno dorazí čerstvý do Bruselu nebo do Paříže,“ uvedl německý ministr dopravy Andreas Scheuer. „Budeme cestovat ekologičtěji,“ dodal.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme