Založení cestovky vyžaduje podle Jana Papeže jasný podnikatelský koncept

Už šestá česká cestovní kancelář vyhlásila letos bankrot. Tou poslední je zatím pražská Dolce Vita, která má momentálně v Tunisku přes 70 klientů a včera oznámila úpadek. Před ní zkrachovaly společnosti Asteri tour, Redgreentours, Filip, Globaltour a BG Travel. Ve všech případech šlo o malé firmy, často s krátkou historií.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zkrachovalá cestovní kancelár BG Travel v Jablonecké ulici v Liberci v době vyhlášení úpadku stále nabízela zájezdy

Zkrachovalá cestovní kancelár BG Travel v Jablonecké ulici v Liberci v době vyhlášení úpadku stále nabízela zájezdy | Foto: Ivana Bernáthová | Zdroj: Český rozhlas

Podle místopředsedy Asociace cestovních kanceláří Jana Papeže hrála při úpadku těchto kanceláří roli i nasycenost českého trhu.

„Vezměte si, že k 30. 6. bylo v Čechách 1406 cestovních kanceláří a přes 5000 cestovních agentur. Na tak malé území je to samozřejmě číslo, které je vysoké, a založit novou cestovní kancelář vyžaduje mít nějaký jasný podnikatelský koncept.“

„Tyto cestovní kanceláře vstoupily do konkurenčního souboje s ostatními v podstatě s velmi tradičním produktem a mohly soutěžit jenom cenou. A při tak nízkých maržích, které v cestovním ruchu jsou, ten byznysplán nevyšel,“ konstatoval Papež ve Světě o osmé.

Přehrát

00:00 / 00:00

O příčinách krachu cestovek mluvil ve Světě o osmé Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří

Cestovní ruch je přitom podle něj podnikání jako každé jiné; někdo v něm uspěje, někdo v něm neuspěje.

„A opakuji, je to velmi konkurenční prostředí. Vstoupit do něj musí být rozmyšleno a musí mít jasný koncept. Ty menší a střední cestovní kanceláře, které vznikají, vznikají zřejmě nahodile a pak to dopadá, jak to dopadlo u těchto,“ poznamenal.

Ministerstvo pro místní rozvoj připravuje v souvislosti s krachy cestovních kanceláří novelu zákona o podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Podle Jana Papeže je novela potřeba už jenom z toho důvodu, že zákon určující pravidla hry pro cestovní ruch je z roku 1999. A od té doby se některé okolnosti změnily.

„Generálně se dá říct, že cestovní ruch patří mezi obory, který je z hlediska spotřebitele nejvíce ochráněn, protože spotřebitel o svoje peníze nepřijde a jeho cesta domů je zajištěna zákonem. Ta novela působí spíš v oblasti ochrany spotřebitele než nalinkování nějakých pravidel pro podnikatele, ale i tam jsou drobnosti, které stojí za to upravit,“ domnívá se Papež.

Jako příklad uvedl povinnost cestovek mít sjednané platné pojištění u pojišťoven bez možnosti alternativy v podobě třeba bankovní garance nebo jiného zajištění.

„To samozřejmě omezuje jejich kapitál a právě tak to kapitálové podhodnocení společností může v některých případech působit až na krach. Další věc je, aby lidé, kteří zkrachovali v cestovním ruchu, nemohli působit ani v managementu jiných společností. To znamená, aby nemohli stát za nastrčenými lidmi a tak dále. Těch drobností je několik, ale určitě jsou to významné věci,“ dodal Jan Papež.

Tomáš Pavlíček, Marika Táborská Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme