Antimonopolní úřad znovu prověří zadávací řízení na mýtní systém. Předběžné opatření ale platí

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže znovu přezkoumá zadávací řízení na mýtní systém, ministerstvo dopravy podle něj vybralo konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj ve čtvrtek zrušil prvoinstanční rozhodnutí, jež v květnu zrušilo výběr vítěze tendru na vybudování a provoz systému na výběr elektronického mýta od roku 2020. Oznámil to mluvčí úřadu Martin Švanda.

Brno/Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Mýtná brána, dálniční poplatky (ilustrační foto)

Mýtná brána, dálniční poplatky (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Jánoška | Zdroj: Český rozhlas

V platnosti zůstává předběžné opatření, jímž se zadavateli zakazuje uzavřít smlouvu s vybraným uchazečem.

Antimonopolní úřad se bude opět zabývat mýtným tendrem. Ministerstvo dopravy podalo rozklad

Číst článek

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) Rafajovo rozhodnutí uvítal, stejně jako vítězný CzechToll. Firmu Kapsch naopak rozhodnutí překvapilo, protože podle ní úřad v minulosti zrušil zakázky i kvůli menším problémům.

Po přezkoumání rozhodnutí a na základě doporučení rozkladové komise předseda Rafaj došel k závěru, že ačkoli jednotlivé skutkové závěry prvostupňového rozhodnutí jsou správné, právní posouzení celé věci je nutno dopracovat, uvedl mluvčí antimonopolního úřadu.

„Já jsem rád, že takové rozhodnutí padlo a že to umožňuje, abychom pokračovali v soutěži, jak jsme říkali,“ řekl Ťok novinářům v Praze. Obsah rozhodnutí nechtěl blíže komentovat, protože zatím neměl možnost se s ním seznámit.

Vyřešení podstatnějších problémů

Ministerstvo dopravy podalo k antimonopolnímu úřadu rozklad proti původnímu rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o zrušení tendru.

20:08

Ťok: Po zprávě antimonopolního úřadu jsem stále přesvědčený, že mýtný tendr je v pořádku

Číst článek

„Překvapilo nás to, zvláště v kontextu jen několik týdnů starého rozhodnutí ÚOHS ve věci dostavby dálnice D35, kde za obdobné, ale podstatně menší změny v zadávací dokumentaci celou zakázku zrušil," uvedl šéf Kapsche Karel Feix.

Podle něj ovšem nyní antimonopolní úřad alespoň dostane prostor k vyřešení ještě podstatnějších problémů tendru. Mínil tím prozkoumání technologické neutrality tendru a také neurčitosti zadávací dokumentace, která podle firmy neumožňovala přesně stanovit nabídkové ceny.

Feix zároveň připomněl předchozí nabídky k náhradnímu řešení mýta. Tím byla nabídka na odkup části firmy do rukou státu a také soutěž na provoz současného systému.

Dokumentace na discích

Podle firmy CzechToll se naopak ukazuje, že soutěž byla transparentní a férová. K jejímu zrušení podle mluvčího Miroslava Beneše nebyl důvod, protože předávání dokumentace na discích je běžné a vzhledem k nabídkám, které ministerstvo dopravy obdrželo, je podle něj zjevné, že uchazeči zadání pochopili.

Antimonopolní úřad zrušil výběr vítěze tendru na mýto, ministr Ťok se odvolá

Číst článek

„Hlavním důvodem zrušení zadávacího řízení v prvním stupni byla netransparentnost při předávání části zadávací dokumentace na přepisovatelných datových nosičích, takzvaných flash discích, jejichž obsah nebyl zajištěn proti případné změně a nebylo možno takové změny obsahu ani zpětně přezkoumat,“ připomněl Švanda.

Úřad nezvážil skutečnost, že obsahem sporné části zadávací dokumentace byly informace o stávajícím mýtním systému, jejichž autorem byl sám navrhovatel, a to společnost Kapsch Telematic Services. Tato firma rozporovala netransparentnost a podstatnou část návrhu na přezkoumání úkonů ministerstva opírala o tvrzení o újmě na své straně.

Naopak žádný z dalších účastníků zadávacího řízení způsob ani obsah části dokumentace nerozporoval. „Navíc navrhovatel výslovně ve svém návrhu neuvedl, v čem měla spočívat újma na jeho právech. Otázka existence hrozby újmy na právech navrhovatele tak nebyla uspokojivě vyřešena, ačkoliv se jedná o nutnou podmínku řízení před úřadem,“ uvedl Švanda.

Změny provedené zadavatelem

Mýto budou na dálnicích vybírat slovenský SkyToll a Kellnerův CzechToll. Kapsch neuspěl

Číst článek

Podle něj úřad dostatečně nezvážil změny provedené zadavatelem v zadávací dokumentaci ani se nezabýval vlivem provedených změn na výběr dodavatele.

„V otázce nedostatečného vymezení zadávacích podmínek, tedy nejasně stanovené kilometráže zpoplatněných úseků pozemních komunikací pak rozkladová komise dospěla k závěru, že pro účely koncipování nabídkové ceny byly podmínky vymezeny dostatečně a všichni dodavatelé měli pro stanovení ceny shodná východiska,“ dodal Švanda.

Konsorcium, které ministerstvo vybralo, mělo za 10,75 miliardy korun deset let s použitím satelitní technologie vybírat a spravovat mýtné na dálnicích a silnicích první třídy. Dosud byl mýtní systém provozován prostřednictvím mikrovlnných bran společností Kaspch, která se v tendru umístila na druhém místě s nabídkou zhruba o 2,7 miliardy vyšší. Dalšími uchazeči byl maďarský National Toll Payment Services a německá firma T-Systems.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme